Sandåslandet?

Harr eller öring?

Läste i din första fråga att du var ute efter mer öring än harr. Om det fortfarande är det som gäller borde du sikta på andra områden än Råsto med omnejd. Det området är känt för sitt harrbestånd med inslag av öring. Vattnen kring Arjeplogsfjällen och i västerbottensfjällen är kända för sitt öringbestånd med inslag av någon harr. Vill du har vidsträckta fjäll med känsla av sameland skall du sikta norrut. Fjällen söderöver (a-plog, v-botten) är mer dramatiska och kuperade. Men vart du är far så är det bättre än soffan hemma.......

Re: Harr eller öring?

frarol; sa:
Läste i din första fråga att du var ute efter mer öring än harr. Om det fortfarande är det som gäller borde du sikta på andra områden än Råsto med omnejd. Det området är känt för sitt harrbestånd med inslag av öring. Vattnen kring Arjeplogsfjällen och i västerbottensfjällen är kända för sitt öringbestånd med inslag av någon harr. Vill du har vidsträckta fjäll med känsla av sameland skall du sikta norrut. Fjällen söderöver (a-plog, v-botten) är mer dramatiska och kuperade. Men vart du är far så är det bättre än soffan hemma.......

Egentligen är jag väl främst intresserad av Sandis för landskapet och fiskemöjligheterna. Är det sedan harr istället för öring spelar det ingen större roll.
Har sett bolder på naturen där uppe och får intrycket av tundra och karghet vilket tilltalar mer än kanske dramatiska fjäll, även om det också är vackert...

mvh/ Samme

Du kan ju också promenera in från Pulsujärvi. Det är inte särskilt långt. Men det beror ju lite på till vilken del du vill. Tavvaätno är ju öppnad nu men kvoterad. För 2,5 år sen fiskade vi i övre delarna av Tavva (ovan den dåvarande fiskeförbudsgränsen) och hade ett fantastiskt harrfiske under ett dygn med flera fiskar runt kilot och med en medelvikt på över halvkilot. Bifurkationen mellan Tavva- och Råstoätno (dit man kommer när man går från Pulsujärvi) kan vara rätt "crowded" men det går ju även att följa Lainioälven nedströms. De första 7-8 km består av snabbflytande vatten med lätta forsinslag (grad 1-2) där det kan vara mycket trevligt fiske där även en och annan lax kan synas till.

samme83; sa:
Med tanke på att det låter sig höras vara lättknallad terräng när man väl kommer bort från E8:an så finner jag ingen anledning att flyga in med helikopter eller flygplan om det kan undvikas. Enligt kartan så är det ju bara ca 1 mil till första fiske och sedan ytterligare 1 mil till rostoaetnu vilket borde vara lätt gjort. Fast kruxet är ju liksom att komma till "insteget" vid Saarikoski eller Keinuvuopio som jag ser det.
För övrigt har jag sökt på länstrafiken för hållplatser med dessa namn men inget funnet. Är det någon som sitter inne med kunskaper om lokaltrafiken häruppe? För nog borde det väl ändå gå någon form utav buss längs E8:an?

Det enklaste är att ta sig till Karesuando med buss och sedan vidare med finsk buss mot Kilpisjärvi. Om du kliver av i Peera finns gångbro över till Keinovuopio på svenska sidan.
Här hittar du busstider på den finska sidan:
http://www.eskelisen-lapinlinjat.com/sw/index.php?os=8

Om jag inte minns fel finns det folk boende i Kummovupio som mot betalning hämtar med bil i Keniovupio (jo, det finns faktiskt bilväg mellan byarna). Då slipper du gå de första trista kilometrarna.
Visst är det förhållandevis lättgången terräng, men stora, sanka blötmyrar kan tära på tålamodet. I bland är det svårt att besluta sig för om man ska gå över eller gå runt... Fisket är sagolikt, särskilt harrfisket. Det finns små sjöar som håller mängder av stor harr. Säsongen är kort. I stort sett är det andra halvan av juli till första halvan av augusti som gäller - om man inte gillar att ta chanser förstås. Jag har träffat en "lokal förmåga" som påstod att harrfisket är som bäst runt midsommar...förutsatt att vintern inte ligger kvar...
Men glöm inte myggmedlet hemma... ;-)

Jag säger bara: Åk om du kan!
Tältade däruppe förra sommaren och blev helt såld.
Både på naturen och fisket.
Sagolikt landskap med ett helt makalöst fiske på grov harr!
Hade även ett mycket bra öringsfiske.
Ska precis till att boka sommarens fiskeresa som även den går till Sandåslandet.
Glöm som sagt bara inte myggmedlet hemma, rekommenderar "WILMAS Nordic Summer".

Såja då var årets Sandåsresa bokad!
10 dagars fiske o vandring i detta drömlandskap blir nog sommarens höjdpunkt.

Joakim Karlsson!
Jag såg att du skrivit om Harrejokka, jag kommer att passera (och självklart även fiska)de övre delarna på min vandring i området.
Är det svårt att hitta vadställen över Jokken?
Har endast vadarstövlar, dvs vattendjup till halva låren går bra.
Kan jag räkna med att hitta vadställen lätt eller blir det till att näcka med ryggan på huvudet?

Tack på förhand.

Borde inte vara ett problem att ta sig över Harrejokk i vadarstövlar. Var där i fjol sommar, 3:e veckan i juli, och med det vattenstånd som då rådde gick det att knalla fram & tillbaka över jokken nästan hur man ville. Måste säga att jag var lite besviken på fisket dock. Fick iofs en gädda på ca 2 kg i ett av de första kasten; kändes ändå surt när man hann tro på harr...Tips är att testa ett par sjöar som ligger i nära anslutning till jokken; strax ovanför ett meanderparti ungefär (hoppas jag kommer ihåg rätt nu, har ingen karta...) mitt på Harrejokk, rinner det ner en liten bäck norrifrån. Följ denna några hundra meter så finns där två sjöar. Delvis svårvadade pga dybotten, men gott om stor harr. Fick ett tiotal totalt, mellan 43-48 cm. Värt ett försök.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
swimwhizz Sandåslandet öster om Råstojaure Fiske 0
thymallus.nu Flygförbud på Sandåslandet? Fiske 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg