Sandaler - vilka och var?

Teva passa mina fötter som en "smäck".
Det säger ju inte att dom passar alla. Dom håller ungefär 3-4 år för mig och jag är nu inne på mitt fjärde par. jag använder dom ungefär 365 dar om året sommar som vinter. På vintern har jag ett par tunna yllestrumpor och ett par raggsockar utanpå. Enda gångerna det kan kännas lite kyligt är när det är kring noll och snömodd och när man kör flakmoppen och det är 20 grader kallt. Sulan isolerar hyfsat bra mot kylan tycker jag och tvättar man dom bara regelbundet så luktar dom inte så farligt heller.
 
Instämmer helt och fast!

olarantala; sa:
Teva passa mina fötter som en "smäck".
Det säger ju inte att dom passar alla. Dom håller ungefär 3-4 år för mig och jag är nu inne på mitt fjärde par. jag använder dom ungefär 365 dar om året sommar som vinter. På vintern har jag ett par tunna yllestrumpor och ett par raggsockar utanpå. Enda gångerna det kan kännas lite kyligt är när det är kring noll och snömodd och när man kör flakmoppen och det är 20 grader kallt. Sulan isolerar hyfsat bra mot kylan tycker jag och tvättar man dom bara regelbundet så luktar dom inte så farligt heller.

Förutom att jag är lycklig över att upptäcka att det finns fler "tevaåretruntare" så är jag inne på mitt tredje par. Vidimerar livslängden.
 
Lite tips och förmaningar...

Jag har haft ett par Teva Terra Fi sedan 1996, och de har funkat utmärkt förutom en sak: kardborreremmarna.
Det är inte en lösning som är värdig tusenkronorssandaler eftersom kardborren slits ut långt långt innan annat på skon börjar slitas.

Så köp sandaler med spännen istället, till exempel Chaco. Om inte spännen har nån magisk nackdel de också.

Sen ska man se till att ta reda på vilken typ av antibakteriell behandling sulorna har. Om det är bakteriedödande medel (triclosan till exempel) så ska man UNDVIKA.
Vår överandvändning av bakteriedödande medel har nämligen skapat problemet med att allt fler bakteriestammar numera är resistenta, vilket skapar större och större problem för sjukvården.

Ett annat tips är att om man ska ha sandaler för vardagsbruk snarare än vått bruk är det smartare med en fotbädd i naturmatieral än plast, så ökar komforten markant, och stinkrisken minskar.
Man kan även använda strumpor i plastsandaler, men då får man vara medveten om att sandal-securitate världen över kommer att lyncha en.
 
Terra Fi är svampiga

Jag har använt i tur och ordning

Nike Deschütz IV (?)
Teva Terra Fi
Source Stream

Jag gillade verkligen mina Nike. Gasdämpade och snabbtorkande med kroksäkring av kardborrbanden.
http://sneakers.pair.com/s/desch2.jpg

Terra Fi hade jag på min åttamånadersluff. De är för mjuka och blir svampiga och illaluktande. Tyget på vadderingskuddarna skalades av.

Mina Source har "rena" remmar och torkar fortare. Yttersulorna är outslitliga vad det verkar, men har bara halvdant grepp. Inte så snygga heller.
 
Re: Source?

d.a.n.i.e.l; sa:
Någon som har handlat från www.source-vagabond.com,
fungerade handelsavtalet mellan EU och Israel till belåtenhet?

Tyvärr verkar handelsavtalet fungera som det ska, vilket innebär att sandaler kommer igenom, medan man får tulla för vätskesystem - i alla fall om man ska tro min begränsade statistik. Source nätbutik är väldigt bra att ha att göra med. De skickar varorna snabbt och nästan för effektivt: se till att uppge den adress där du befinner dig dagtid, eftersom sandalerna levereras med bud!
 
Re: Lite tips och förmaningar...

Nordesjö; sa:
Man kan även använda strumpor i plastsandaler, men då får man vara medveten om att sandal-securitate världen över kommer att lyncha en.

Sâ länge man hâller sig till norra europa sà ár det hyfsat socialt accepterat. Lite längre söderut sà klassas man dock genast som en frân norra europa, just (sà det âr alltsâ fortfarande OK, eftersom de frân norra europa hur som helst ráknas som hopplósa fall i vissa avseenden inom den personliga kläd-estetiken).

Vill man vara lite extra elegant kan man försöka undvika sockor i kontrasterande fârger (den tyska favoriten: vita tubsockor i bruna birkenstocks, till exempel), utan försöka finna sockor som gâr i samma färgton som sandalen.

Mvh / mats
 
Re: Re: Lite tips och förmaningar...

Malindo; sa:
Vill man vara lite extra elegant kan man försöka undvika sockor i kontrasterande fârger (den tyska favoriten: vita tubsockor i bruna birkenstocks, till exempel), utan försöka finna sockor som gâr i samma färgton som sandalen.

Helt sant!
Å andra sidan är ju vita strumpor i princip omöjligt att matcha med något överhuvudtaget, och skall alltid undvikas även när man inte ska vara "extra elegant".
Men med tanke på att vi sakta invaderas av 80-talsmode har ser vi nog snart seglarskor med vita tubisar på de franska modevisningarna.
Och då är det många svenskar som plötsligt blir ashippa utan att veta om det.

...

Ber om ursäkt för urspåringen, tillbaka till ämnet:
Läste precis att i alla fall Teva har slutat med bakteriedödande impregnering och använder nåt zinkbaserat som inte tvättas ur och som är "miljövänligt".
 

avslutad210712

Gäst
Re: Lite tips och förmaningar...

Nordesjö; sa:
Ett annat tips är att om man ska ha sandaler för vardagsbruk snarare än vått bruk är det smartare med en fotbädd i naturmatieral än plast, så ökar komforten markant, och stinkrisken minskar.

Håller helt med. Anledningen till att mina Teva hänger med på jobbet är att mina scholls med korksulor gick sönder och lat som jag är har jag inte orkat köpa nya. Men till hösten blir det ett par nya med just naturmaterial mot foten.
 
Flip-flops

Chaco är kanon och att de dessutom gör flip-flopvarianter med vibram-sulor gör ju inte saken sämre.

För mig som gillar enkla sandaler är de det självklara valet.

jc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
fivetoten Chaco sandaler i Göteborg Utrustning allmänt 6
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
roger_madsen Teva sandaler Utrustning allmänt 4
Amos REEF sandaler? Utrustning allmänt 3
Nils-Åke Sanering av Teva Sandaler ! Utrustning allmänt 7
Usse Sandaler på nätet Utrustning allmänt 3
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 75
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar