(...) politisk individualism och politisk tribalism går inte ihop. (...)
Jag ser inte något definitionsmässigt i den motsättningen. Man kan mycket väl beskriva och/eller bekämpa ett faktiskt existerande strukturellt förtryck av en grupp (definierad utifrån kön, klass, etnicitet, religion, sexuell läggning etc...), och
samtidigt hävda individens rätt att göra sina egna livsval, bli behandlad som just en individ av medmänniskor och samhälle, och själv definiera sin eventuella tillhörighet/brist på tillhörighet till gruppen.
Jag har själv mycket blandad bakgrund: både mina föräldrar och sedan jag själv har i några omgångar bytt land, språk och klass, men eftersom det, åtminstone i mitt eget fall, handlat om relativt jämbördiga identiteter, har detta inte inneburit någon konflikt, utan varit enbart berikande (även om själva bytet inte var frivilligt). Men till skillnad från huvudpersonen i filmen slipper jag välja och förkasta den ena för att ingå i den andra.
Det är uppbrott/"resor" mellan strukturellt ojämbördiga identiteter, som orsakar mest smärta på individnivå. I den bästa av världar skulle just frånvaro av strukturellt förtryck göra gränsöverskridanden mellan olika kulturer, klasser, könsidentiteter etc vara så smärtfria och berikande, som de borde vara utifrån den liberala grundsynen förespråkar.
Tack annars för ett tankeväckande inlägg. Ni som ännu inte gjort det - läs
Johan Asplund Om
"Gemeinschaft och Gesellschaft" framstår som för tungviktigt bara p g s titeln, så börja med
"Om hälsningsceremonier, mikromakt och asocial pratsamhet" - sen är man fast