Ja och nej... att lokalbefolkning körs över av starka ekonomiska intressen sker ju även utan etnisk dimension. Det är kanske "lättare" att köra över samer än "svenskar", men även i sydsverige har många byar raderats ut för att centralmakten velat se stordrift och lönsamhet.Men är det inte så som diskriminering ofta tar sig uttryck i pratiken? Att man kan "köra över" utan att bry sig särskilt mycket. Samiska bosättningar som hamnar under vatten, renbetesland som försvinner. Samhället som kräver plats. Vi ser liknande saker på många andra håll i världen.
Och det här med skolundervisning. Jag har svårt att se att samiska i skolan skulle leda till "segregation". Det är ju snarast en nödvändighet för den som inte vill tappa kontakten med sin historia och sin samhörighet med tidigare generationer.
Som allt annat så hänger det på genomförandet. Låt säga att ett antal kommuner tillhandahöll undervisning och skolmaterial på samiska (eller för att ta det ännu längre, på syd-, lule- och östsamiska) i grundskolan.
Det skulle förstås vara en fantastisk insats för att bevara samekulturerna, men det skulle också göra skolgången avsevärt dyrare. (Vad kostar det per elev att översätta en kemibok till lulesamiska?)
Risken är överhängande att de samiska skolorna blir tvungna att sänka nivån på undervisningen för att ha råd med översatt material.
Men låt oss anta att vi istället sätter av extra budget till dessa. Hur väl rustade är elever som fått hela grundskolan på samiska att klara gymnasiestudier? Och högskola?
Visst, många skulle klara det, men effekten skulle ändå bli att färre samer läser vidare. Att samer som inte vill leva traditionellt sameliv får begränsade möjligheter.