Mina val....
Hejsan,
Jag hade startat i Kvikkjokk, framför allt eftersom jag tycker att sträckan Kvikkjokk upp till Aktse är klart tristare än Aktse och upp till Saltoloukta. Nu var det förvisso ett gäng år sedan jag skidade där, men då var det mycket skotertrafik på den sträckan + att vinterleden är dragen över det tokfula vattenmagasinet Tjaktjajavrre.
Jag hade tveklöst skidat med ryggsäck, trots att jag i grund och botten är ett stort fan av pulka. Man får betydligt bättre "flyt" i skidåkningen med ryggsäck och bor man i stuga behöver inte packningen bli så tung. Men det beror väl iofs i ditt fall på hur mycket hundmat som ska med och om hunden ska dra egen pulka.
Jag köpte ett par Åsnes Mountain Race 48 (
http://www.asnes.com/produkt/mountain-race-48/) för exakt samma typ av tur förra året och de är en mycket trevlig skida. Hade nog köpta samma skida igen även om Åsnes släppt ett par Mountain Race 46 i år som skulle vara kul att kika lite närmare på.
Vad det gäller avstickare så finns det ju mängder beroende på väder och egen vilja/förmåga. Men de som jag främst skulle rekommendera är:
1: Dagstur in i Rapadalen från Aktse. Är vädret fint, snöförhållandena bra så borde det vara möjligt att ta sig in till Rapaselet med goda möjligheter att få se älg.
2: Skierfeklippan. Vid fint väder kan det vara Sveriges finaste utsikt och tveklöst ett av de mest förekommande i olika naturfotoböcker.
3: Dagstur typ västerut från Sitojaurestugorna. Är kanonfin att t.ex skida in till Rinim, men finns även ett gäng trevliga utsiktstoppar i närområdet.
/ Stefan