Visst, visst... Det har nog rätt lite med vandring att göra. Har några gånger haft problem med huvudvärk etc när jag skogsarbetat sommartid och bara druckit vatten. Tror dessutom jag har fått fel gener, min farfar var enligt uppgift likadan (=tog gärna en nypa salt till svagdrickan eller vattnet vid t ex slåttern, eftersom han svettades kopiöst).kan nog ådra sig brist men hans ansträngningsgrad och exponeringstid är rätt extrem. På vilket sätt saltintaget hjälper är också tveksamt. Effekt på vattenabsorptionen i tarmen? Smakförstärkande? Placebo??
Dubbelblindstudier?
Nä, upptaget i tarmen styrs väl i mycket högre grad av tillgången på glukos. Smakförstärkande skulle man ju kunna säga att saltet är, ssk om man blandar det i vatten eller coca cola (dvs soppan smakar s*tan), så då är det nog placebo
Apropå placebo, om det funkar så är det väl hugget som ifall det är placebo eller inte. Ibland tror jag man missat detta t ex i debatten om SSRI för depression; om pillren bara genom sin placeboeffekt så kan man ju för sjuttsingen inte dra in dem, eftersom "tab Sockerpiller 500mg" inte finns med i FASS.
Själv vet jag bara att ett par gånger när jag sprungit på bara hypoton saltlösning eller sockerlösning, så har jag fått kramp. Detta händer sällan när jag har välsaltade lösningar. Och sen verkar det rimligt.