Saltbrist på fjällvandring?

På en friluftsledarutbildning för mycket länge sedan fick jag lära mig att man kan drabbas av saltbrist på exempelvis fjällvandringar. Detta därför att fjällvatten knappt innehåller något salt, och i kombination med saltfattig mat (om man uteslutande har med sig sådan) kan det då bli brist i kroppen. Sympton: yrsel mm.

Vid en längre fjällexpedition (också för mycket länge sedan) var det en kompis som fick just yrsel. Han var en mycket erfaren friluftsmänniska och varken han eller jag kände till någon som hade råkat ut för s k saltbrist. Vi behandlade hans åkomma som saltbrist, och han fick äta salt mat och komplettera med havssalt eller något i den stilen.

Men han kan ju ha blivit yr av någon annan aledning, vem vet?

Vid lite forskande så har jag inte hittat några uppgifter om saltbrist, det verkar inte finnas någon som påtalar detta som en risk. Försvann det efter 70-talet, eller har det aldrig funnits? Någon som har erfarenhet eller synpunkter?

Jag har också fått lära mig att äta extra salt vid kraftig svettning. Vid vandringar på högsommaren brukar jag se till att äta salta jordnötter för att lösa detta ... men har också fått lära mig att vid skeppsbrott på södra breddgrader är det inte bara möjligt att dricka en mindre mängd saltvatten (3 dl per dag) utan även positivt för salttillförseln.... men precis som du hittar jag inga teoretisk belägg för detta på Internet nu när jag söker.

I Sverige är väl den troligaste sjukdomen till följd av saltfattig mat snarare jodbrist eftersom det är i saltet som myndigheten har valt att förse oss med jod.

Nej jag tror inte man kan få saltbrist om man äter mat. Om man vistas i extremt varmt klimat och svettas kopiösa mängder och inte tillför något salt så kanske det på sikt kan blir problem. Men äter man mat så tillför man salt hela tiden.

När jag besökte forskningsstationen i Latnjavagge för något år sedan fick jag veta att de som arbetar där en hel sommar är noga med att äta salt mat eftersom sjövattnet praktiskt taget inte innehåller något salt.
(Vi blev bjudna på sill och potatis!)

HåkanF

Om man svettas mycket, svetten både smakar och innehåller salt, och bara ersätter den förlorade vätskan med vatten så påstår vissa att man kan få saltbrist i kroppen. Detta påstås tex vara en av orsakerna till att man får kramp i musklerna. Det finns andra som påstår att detta bara är en myt som idag förstärks framför allt av sportdryckstillverkare, det finns inget riktigt svar på din fråga.

De klassiska symptomen på vätskebrist är:
törst, bristande aptit, rodnad, trötthet, ökad puls, illamående och höjd temperatur. Vid förlängd vätskebrist kan det bl a uppstå yrsel, huvudvärk och stickningar i musklerna.

Det är narurligtvis svårt att veta vad som i ett specifikt fall orsakar yrsel men det troligaste är kanske vätskebrist, trots att man upplever att man dricker tillräckligt så måste man utöver detta dricka ännu mer. Det gäller att komma ihåg att törsten är en varningssignal och när den kommer så har man redan vätskebrist i systemet. Man bör försöka dricka "förebyggande" så man inte blir törstig. Om man äter så borde man som nämns i tidigare inlägg få i sig det salt som man behöver, men om man av någon anledning inte äter riktiga måltider utan bara dricker vatten så skulle i alla fall jag gardera mig med något som innehåller salt.

Samerna påstås ju salta sitt kaffevatten men det handlar nog inte bara om att få i sig salt utan alla mineraler som kroppen behöver, dessa saknas kanske i smältvatten eftersom den inte passerat jorden på samma sätt som grundvattnet?

avslutad210712

Gäst
Saltar maten lite extra när jag är i fjällen och gissar att det räcker för att undgå saltbrist

(Vet ej om det här gäller alla samer) det finns nog en andledning varför samerna inte springer och dricker vatten hela tiden, dom väntar att dricka tills andra eller tredje törsten, men dom ser till att dricka mycket vid intagande av mat. "man behöver inte vara läkare för att förstå att det inte är bra att dricka mycket vatten. om man lägger salt fisk i vatten så blir den urlakad och det är samma sak med kroppen" hört av en äldre samme.

jonas

Jag brukar ta en brustablett med mutivitamin och mineraler varje dag i fjällen. Torkad mat brukar inte vara särskilt rik på vitaminer och på så sätt får man även i sig ett salttillskott. Förvisso överlever man 2 veckor utan vitaminer, men hud, kondition och immunförsvar tar mindre stryk efter en jobbig vandring om man inte dränerat förråden helt.

Jag brukar ta en brustablett med mutivitamin och mineraler varje dag i fjällen. Torkad mat brukar inte vara särskilt rik på vitaminer och på så sätt får man även i sig ett salttillskott. Förvisso överlever man 2 veckor utan vitaminer, men hud, kondition och immunförsvar tar mindre stryk efter en jobbig vandring om man inte dränerat förråden helt.

Så du har förråd av vitaminer i kroppen?

Jag har märkt en tydlig effekt en bit in i stugvärdsuppdrag, som jag också tror beror på det saltfattiga vattnet. Jag får nämligen behov av naturbesök på nätterna, vilket är något som aldrig händer annars -- och så fort jag kommit hem igen så återgår sakerna till det normala. Därför saltar jag numera för glatta livet i stugorna... :)

När jag började med VätternRunt för många år sedan tog jag alltid några salttabletter men när jag slutade med det märkte jag ingen försämring i alla fall!
Vill passa på här å kolla ett påstående jag hört! Att ju mer man svettas destå saltare blir man i kroppen då blodet är saltare än svetten! Låter lite skumt tycker jag, säkert nån här som vet ;)

/Janne

Jag har märkt en tydlig effekt en bit in i stugvärdsuppdrag, som jag också tror beror på det saltfattiga vattnet. Jag får nämligen behov av naturbesök på nätterna, vilket är något som aldrig händer annars -- och så fort jag kommit hem igen så återgår sakerna till det normala. Därför saltar jag numera för glatta livet i stugorna... :)

Borde inte "salt för glatta livet" ge ett överskott som utsöndras via njurarna, och göra att man garanterat behöver gå upp på natten?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg