Såga isär paddeln

Jag har en prijonpaddel med RIM-plast i bladet och glasfiber i skaftet. Tyvärr är den inte delbar, vilket jag skulle vilja att den vore. Hur löser jag det?

Jag funderar på att bara såga av den och limma dit någon sorts rör på insidan i den ena änden och sedan trycka på den andra och låsa ihop dem med en rejäl bit kardborre när jag skall använda paddeln. Kan det fungera tror ni? Vad måste jag tänka på? Vad för rör kan jag använda och var skaffar jag ett sådant?

Finns det bättre sätt att lösa delbarheten? Det viktigaste är inte att det skall gå att reglera vinkeln mellan bladen, men om det går är det bra.

Kalle

Är den här konstruktionen genomtänkt, klarar kardborre vridningarna? Det känns lite ostabilt, jag hade personligen satsat på ett rör i aluminium med en urfräst bajonetfattning.. Det e ganska lätt att få till en vettig bajonettfattning, å andra sidan så får du ingen reglerbarhet som du egentligen ville ha.. Återkommer när jag funderat nogrannare!

Jag har dessvärre ingen lösning på problemet men däremot en liten varning. En delbar paddel måste vara absolut glappfri annars är det otroligt irriterande! Det vet jag av egen erfarenhet.. Det här med kardborre låter inte som en glappfri lösning.

Hur sitter bladen fast på skaftet? Finns det möjlighet att lossa dessa och montera dem på ett delbart skaft?

Kolla vad jag hittade på Prijons hemsida http://www.prijon.de

„SMART-Shaft“ Paddelteilung
Für stufenlose Einstellung der Paddeldrehung und Länge.

Lieferbar für Glass-Line und Carbon-Line, Längen: 210 cm, 220 cm, 230 cm
jeweils stufenlos um 10 cm verlängerbar

Art.-Nr. 30197 | Aufpreis a 21,20

Någon i bekantskapskretsen argumenterade för (baserat på erfarenheter, tror och hoppas jag) att det går att hålla ihop delarna med kardborre. 2cm "hona" på vardera paddeln och 4cm "hane" över båda delarna. De svåra och viktiga skulle vara att lyckas med en glappfri kontakt (i radiell led) mellan det insatta mindre röret och "den andra paddelhalvan". Själva vridningskraften är väl rätt liten, jag håller (oftast?) min övre hand med öppet grepp, kardborren klarar nog det...
Tror kanske Patric (en annan än ovan)

Köpa

Kajaktiv i Dalafloda bygger paddlar på beställning. Man får välja om man vill ha delbar eller ej. kanske säller dom själva kopplingen löst om du frågar snällt?

Men..

Jag har för mig att jag hört av någon som kan det här, möjligen en försäljare på Point i Stockholm, att tävlingspaddlare med delbara paddlar till och med bara sätter en tejpremsa över skarven under de timmar de kör tävlingen. Bara skarvröret inne i paddeln har rätt dimension så att det inte glappar mot paddelskaftet borde själva ihopfästningen av karborre enbart fungera som hinder mot att de olika paddeldelarna vrids mot varandra. Det är ingen stor vridande kraft mellan paddeldelarna vad jag förstår (när jag paddlar är för övrigt inga stora krafter inblandade någonstans).

Tanken är egentligen att paddeln skall degraderas till reservpaddel och därför behöver den vara delbar för att få plats på akterdäck. Följaktligen kommer jag inte att paddla dagar och veckor i sträck med den delade paddeln, och då kanske ett mindre irritationsmoment som ett eventuellt glapp kan tolereras.

Jag har inte undersökt möjligheten att pilla loss bladen från skaftet, men spontant föreställer jag mig att kostnaden och besväret med att göra det och sedan skaffa ett nytt delbart skaft kommer att bli för stora, särskilt med tanke på att det är en reservpaddel som är målet med operationen.

Kalle

[Ändrat av Kalle E 2003-03-17 kl 15:17]

Hmm..

"Jag har för mig att jag hört av någon som kan det här, möjligen en försäljare på Point i Stockholm, att tävlingspaddlare med delbara paddlar till och med bara sätter en tejpremsa över skarven under de timmar de kör tävlingen."

Detta är inget som jag skulle våga göra i en tävling i alla fall! Jag har en delbar tävlingspaddel (en Bracsa) och den delningen är absolut stabil och glappfri.

Tror du inte att Prijons egen delningssats kan vara något för dig?
[Ändrat av mielo 2003-03-17 kl 15:32]

Re: Skarvhylsa?

Elwood; sa:
Hej!
Kanske en skarvhylsa kan göra jobbet?
http://www.vitudden.com/priser.htm
/Mattias

Skarvhylsan är en lätt, elegant och enkel konstruktion men kräver att ändarna fräses ner till 31 mm diameter, ca 90 mm in från änden (mätt på min egen) för att få plats inuti hylsan. Tillåter vinkeljustering också. Pris ca 200:-

Funkar det så är det en idealisk lösning!

Stefan

Jämförelse

Priset för, och omaket med, att dela min befintliga paddel skall ställas i relation till priset på en ny reservpaddel eftersom det är till det den delade paddeln skulle användas. En VKV reservpaddel kostar 495 kr. Det finns kanske andra ännu billigare? En delningshylsa verkar gå lös på omkring 200 kr. Frågan är om en delad paddel med delningshylsa är 295 kr sämre än en reservpaddel från VKV?

Min tanke var att byta min ganska tunga paddel mot en lättare och samtidgt få en delad reservpaddel. Är det kanske ett bättre alternativ att behålla den nuvarande paddeln som huvudpaddel och köpa en billig reservpaddel? Sammantaget blir det ju billigare, 495 kr mot 200 kr + priset för en ny lätt paddel, sannolikt omkring 1 200 - 1 500 kr. Fast då får jag ju ingen ny lätt paddel. Hmmm... Svårt det här.

Kalle

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg