Såga isär paddeln

Jag vill minnas att Jim Danielsson kört med kardborre, är det inte någon som har hans bok liggande som kan kolla det?
Känns som om det skulle vara glappfritt tycker jag.

JL

Point 65-delning

Hej!

Jag hjälpte min kompis med att ta paddeln till Point 65 i Stockholm och få den delad. Detta var förra året och då tog de 200 kronor för det hela. Då skall det tilläggas att både kajak och paddel var köpt just hos Point 65. Dessutom innebär ju det att de känner till innerdiametern på paddelskaftet.

Jag vet inte om de säljer Prijonpaddlar men om de inte gör det så vet de kanske inte vilken dimentsion de ska ha på skarven förräns de sågat isär paddeln. Då vore det ju trist om de inte har en skarv som passar.

De delade paddeln och klistrade på bred kardborre. Jag fick även med tryckknappssprinten ifall man nu skulle vilja återgå till den typen av sammanhållning. Point-killen tyckte att det fungerade bra med kardborrelåsning.

Det som är viktigt att tänka på är att plugga skaften en bit in. Om du inte gör det så kommer ju skaftet att vattenfyllas när paddeln ligger i vattnet och den lär då sjunka.

Enklast är kanske att kolla med någon som säljer Prijon. T.ex. trevliga Orust kajak.

http://www.orust-kajak.se/

Have fun!

Mvh
/SJ

Det funkar faktiskt bättre en man kan tro?
visst får du den inte helt glapp fri tillräkligt för vanlig paddling,eller varför inte bara ett par varv silver tejp funkar kanon.Har prövat båda sätten på en sea master utan knapplåsningen (trasig)

delning

Prijon har en egen delning, finns hos bl a Orust-kajak. Det är en skruvkoppling som låser om den inskjutna rördelen, så att du både kan justera längd och vridning. Tittade på den för ett par år sedan. Kan ha ändrats sedan dess, så hör med t ex Thomas eller Jens på Orust-kajak.
Svima har en enkel Lendl-delning med knapp. Har haft den på min Arkipelago ett par år nu. Helt OK. Köpte en till klubben för något år sedan. Då låg kursen på SEK 120.
Jag har också för mig att Jim Danielsson m fl kör med kardborre. Och håller det för hans bedrifter, så räcker det nog till.

Anders

Näsets PK

Kalle. Jag har en lika dan Prijon-paddel som du och har haft liknande funderingar inför islossningen. Det finns delningssatser, både med knapp (billigare ca 150 kr) och steglösa (dyrare - lite över 300 kr) för Prijon Rim-paddel. Kajaktiv säljer dessa. Kontakta dem för din närmaste återförsäljare eller skicka efter från dem. Jag pratade en del med dem om just detta på Båtmässan i Stockholm för någon vecka sedan.

Om du vill ha en enklare lösning på en steglös vinkling så fungerar karborrebanden tillräckligt bra. Det håller bra och det lilla glapp som blir känns inte när du paddlar. Jag har provat och jag vet andra som har gjort samma sak. Du måst bra se till att du kan byta banden när de blir fulla med skräp och annat och inte låser så bra.

Lycka till!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg