Hej!
Jag ska bege mig ut på en långfärd med cykel och behöver därför en dylik. Jag har tittat runt på färdiga cyklar och jämfört med vad det kostar att sätta ihop en egen cykel. Det senare är betydligt billigare och jag behöver då inte heller kompromissa med komponenterna. Dessutom lär jag mig hur cykeln fungerar och kan förhoppningsvis laga den om något skulle gå sönder under turen.
Till min fråga: vågar jag mig på att skruva ihop cykeln själv?
Min främsta oro är lager och växlarnas inställning. Jag vill ju inte spänna något för hårt eller ställa in något fel som gör att komponenterna går i sönder i förtid. Jag tänker köpa kompletta handbyggda hjul, så där försvinner en svår uppgift. Då återstår kassett, växelförare bak, växelförare fram (ska köpa ett XT-set vilket måste förenkla en del), vevparti och vevlager, bromsar, för att nämna några delar. Hur komplexa är dessa att sätta ihop? Om saker och ting strular, kan jag väl alltid ta cykeln till en cykelmekaniker som kan hjälpa mig, eller?
Eftersom ni alltid vill veta lite bakgrund om frågeställaren för att kunna ge så bra svar som möjligt, kommer det här:
-Har inte tummen mitt i handen.
-Har innan skruvat lite på cyklar av modell mycket äldre.
-Tänker skruva hemma i lägenheten.
Cykelkomponenter:
Surly Long Haul Trucker inkl gaffel.
Genomgående Shimano XT på växlar, drev, kassett och bromsar (möjligtvis overkill, kanske bromsar LX).
26" Sun Rhyno Lite, DT Swiss Double butted ekrar, XT-nav.
Schwalbe Marathon XR-däck.
Plus lite annat smått o gott.
Totalt 16 000 kr.
Tacksam för tips och gärna några solskens-historier som ger mig mod.
Mike
Jag ska bege mig ut på en långfärd med cykel och behöver därför en dylik. Jag har tittat runt på färdiga cyklar och jämfört med vad det kostar att sätta ihop en egen cykel. Det senare är betydligt billigare och jag behöver då inte heller kompromissa med komponenterna. Dessutom lär jag mig hur cykeln fungerar och kan förhoppningsvis laga den om något skulle gå sönder under turen.
Till min fråga: vågar jag mig på att skruva ihop cykeln själv?
Min främsta oro är lager och växlarnas inställning. Jag vill ju inte spänna något för hårt eller ställa in något fel som gör att komponenterna går i sönder i förtid. Jag tänker köpa kompletta handbyggda hjul, så där försvinner en svår uppgift. Då återstår kassett, växelförare bak, växelförare fram (ska köpa ett XT-set vilket måste förenkla en del), vevparti och vevlager, bromsar, för att nämna några delar. Hur komplexa är dessa att sätta ihop? Om saker och ting strular, kan jag väl alltid ta cykeln till en cykelmekaniker som kan hjälpa mig, eller?
Eftersom ni alltid vill veta lite bakgrund om frågeställaren för att kunna ge så bra svar som möjligt, kommer det här:
-Har inte tummen mitt i handen.
-Har innan skruvat lite på cyklar av modell mycket äldre.
-Tänker skruva hemma i lägenheten.
Cykelkomponenter:
Surly Long Haul Trucker inkl gaffel.
Genomgående Shimano XT på växlar, drev, kassett och bromsar (möjligtvis overkill, kanske bromsar LX).
26" Sun Rhyno Lite, DT Swiss Double butted ekrar, XT-nav.
Schwalbe Marathon XR-däck.
Plus lite annat smått o gott.
Totalt 16 000 kr.
Tacksam för tips och gärna några solskens-historier som ger mig mod.
Mike