Jag personligen tycker att det inte är klättermusens fel på något sätt.
Deras plagg bygger mycket på nytänkande och koncept, snarare än att köpa ett koncept som har "fungerat" i massa år men nu i nya färger.
Sen är det väl inte så att KMs kläder är så myckte dyrare än alla andra. Visst har dom jackor för 5k och det är ju lite extremt, men dom har ju även grejer till mer "normala" priser, säg typ mithril eller liv.
Eller att man surar på klätermusen för att dom inte har använt "äkta" goretex är ju skrattretande. Är att jobba för att driva utvecklingen frammåt nått fel? Eller ska man nöja sig med det man har och det som finns?
Att det skulle vara dåligt att en leverantör inte byter ut en jacka som har delaminerat efter 4 år tycker jag är lite sådär. Allt utöver ARNs krav är goodwill och det ska man vara glad för helt enkelt.
Men sen så tycker jag att internet har gjort stora vinster för konsumenten.
Köper jag en jacka idag, även om jag köper den i butik, så kikade jag igår på recencioner av olika modeller, på flera tillverkares hemsidar, hittade jämnförpriser i butiker. Hittar åsiktor och spekulationer på forum..
Man får helt enkelt mycket mer information om själva varan.
Så köper man en jacka får man väl kolla hur kritiken mot membranet eller vad det nu är ser ut, finns det inget sånt för att materialet är nytt så får man väl helt enkel välja om man vill ha det eller inte.
Att ha nått som är bäst i ena handen mot att ha trygghet och beprövat i den andra. Precis som platt-tvn var jäättedyr i början men föll i priset rätt snabbt när den riktade sig till en bredare grupp kunder.
Jag gillar internet, det finns så otroligt mycket mer möjligheter för små företag att nischa sig, exempelvis roberts.pl som jag aldrig skulle fått reda på utan utsidan, och skulle aldrig vågat beställa heller.
Oj va gnällig jag låter..