Sämre kvalite på skalplagg?

clindh

Forumvärd
(Jag har flyttat diskussionen till forumet "Butiker och leverantörer", då detta mycket handlar om en specifik leverantör. I detta forum får leverantörer också gå i svarsmål om de så vill)

Men det är bättre än lågpris-alternativ som delaminerar under första säsongen.

Självklart. Men en sån jacka har jag ännu aldrig träffat på.
Jag tror inte att en 500-kronorsjacka bara håller 2 månader, vilket den borde om hållbarheten direkt hade med priset att göra.
Att hitta en skaljacka för 500 som håller minst två år är inget jätteproblem.

det kostar att ligga på topp och ha det hyfsat komfortabelt på turen.

Det enda som kostar är att tro att högt pris automatiskt innebär motsvarande funktionalitet. Att ligga på topp har inget med pengar att göra :)

Jag skulle nog inte vilja avfärda priset helt som indikator för funktionen...

Sedan är det väl inget som säger att sambandet pris/kvalitet - funktion skulle vara linjärt heller?

Ett tydligt exempel är ryggsäckar (ja, jag vet att tråden handlade om skalplagg *ler*)
Mina patrullscouter har oftaste det billigaste som går att få tag på - och oftast får man vad man betalar för- dvs mer eller mindre skräp... hade dom lagt bara lite mer pengar, och köpt en säck från "den stora sportkedjans" egna märke hade kvaliteten/funktionen blivit oerhört mycket bättre - slutligen så är säckar från t.ex Norröna/Arctreryx, i mitt tycke, ännu bättre - men prislappen har då också växt till sig rejält.

Jag vill inte på något sätt hävda att detsamma gäller för kläder, men ryggor är väldigt tacksamma att exemplifiera med...

Uffe

Bättre förr

Jodå nog så var de hållbarare förr, jag köpte min Berghaus 1989-90 nån gång, det var inte trangon utan jag tror den hette alpine eller nått. Med supergrova ärmar.

Den har jag växt ut men den lever fortfarande hos en kompis som brukar köra den som vinterjacka... Dvs 17 år, men inte andades de jackorna speciellt mycket? De var ju knappt vattentäta heller, men de höll;-)

Martin Fjäderlätt;330342 sa:
Självklart. Men en sån jacka har jag ännu aldrig träffat på.
Jag tror inte att en 500-kronorsjacka bara håller 2 månader, vilket den borde om hållbarheten direkt hade med priset att göra.
Att hitta en skaljacka för 500 som håller minst två år är inget jätteproblem.

En skaljacka nej,men en "lågpris" med ett "fungerande" membran går inte.Inte ens om man bara ser till ventilationsmöjligheter så går det.En Warp-anorak (499:) som jag rekommenderat i nån tråd låg nära,men ställd emot en del av de 'finare' märken var skillnaden påtaglig.Men den funkade,tills den förstördes.

Det enda som kostar är att tro att högt pris automatiskt innebär motsvarande funktionalitet. Att ligga på topp har inget med pengar att göra :)

Säg till nån som varit fattig hela livet att pengar inte har nån betydelse så kan jag lova att du får en käftsmäll tillbaka.Det finns dyrare alternativ som är bättre än de bästa lågpris-alternativen,men det finns inga lågpris-alternativ som är bättre än de bästa dyra alternativen.

peter

Säg till nån som varit fattig hela livet att pengar inte har nån betydelse så kan jag lova att du får en käftsmäll tillbaka.Det finns dyrare alternativ som är bättre än de bästa lågpris-alternativen,men det finns inga lågpris-alternativ som är bättre än de bästa dyra alternativen.

Man kan iaf konstatera att priset är en betydligt osäkrare indikator på kvalitet än det skulle vara om världen vore såsom människor ofta tror att den är.

Ditt exempel - det bästa dyra är bättre än det bästa billiga - är ju bara ett extremfall. Det intressanta är egentligen det som inte är extremt.

Väldigt intressant tråd. Det verkar vara lite sisådär kvalitet på många märken, Klättermusen får en del skit men även Arcteryx. Min fundering är då - vad ska man köpa?

Är det någon som har bra erfarenheter av nåt särskilt märke? Min uppfattning är att Fjällräven och Haglöfs ofta upplevs som ganska prisvärda men vad säger ni andra?

/Daniel

Jag skulle nog inte vilja avfärda priset helt som indikator för funktionen...

Sedan är det väl inget som säger att sambandet pris/kvalitet - funktion skulle vara linjärt heller?

Nej, jag avfärdar inte priset helt. Det är lite som med vin: kvalitetsskillnaden mellan en 50-kronorsflaska och en 100-kronorsflaska är för den normala konsumenten större än mellan en 100-kronors och en 1000-kronors. Det handlar om att välja rätt miniminivå.

Även om man inte kan kräva att förhållandet ska vara linjärt så borde väl en produkt som är 10 gånger dyrare vara åtminstone dubbelt eller fyrdubbelt så bra? Eller åtminstone ha så mycket bättre garanti?

Säg till nån som varit fattig hela livet att pengar inte har nån betydelse så kan jag lova att du får en käftsmäll tillbaka.

Ska du beskylla mig för korkade åsikter bör du välja såna som jag verkligen har uttryckt. :) (Du blandar ihop "på topp" med "dräglig tillvaro")

Det finns dyrare alternativ som är bättre än de bästa lågpris-alternativen,men det finns inga lågpris-alternativ som är bättre än de bästa dyra alternativen.

Det intressanta i den här diskussionen är att det inom de flesta produktkategorier finns lågprisalternativ som är bättre än de sämsta dyralternativen.

Köp det du gillar!
Titta på de lösningar och detaljer som är viktiga för dig snarare än vilket märke det står på jackan...

Jag har reklamerat skalplagg från alla leverantörer och typer membran som jag har haft. Det har inte varit några problem med reklamationerna, samtliga företag har gjort mycket rimliga bedömningar på vad som är slitage respektive materialfel.

För att återgå till en av trådens utgångsfrågor, vad är rimlig livslängd på ett skalplagg av god kvalitet? Givetvis skiljer det mycket mellan användningsområden och plagg, men ändå, en åsikt kan manju ha...

En annan fråga som dykt upp i mitt huvud är - "åldras" membranplagg - alltså skulle en 10 år gammal texmex jacka som enbart hängt i garderoben fortfarande vara i nyskick? Finns det någon membranmogul som kan upplysa mig?

Uffe

Väldigt intressant tråd. Det verkar vara lite sisådär kvalitet på många märken, Klättermusen får en del skit men även Arcteryx. Min fundering är då - vad ska man köpa?

Är det någon som har bra erfarenheter av nåt särskilt märke? Min uppfattning är att Fjällräven och Haglöfs ofta upplevs som ganska prisvärda men vad säger ni andra?

/Daniel

Generellt sätt så tycker jag arcteryx håller ganska hög kvalité, ryggsäckarna får oftast mycket goda recensioner. Ett annat märke som jag tycker fungerar bra är Marmot, tycker att de och arcteryx är rätt innonativa. Haglöfs? tycker de spottar ur sig lite för mycket och lite för ofta när det gäller ryggsäckar, förlorar lite trovärdighet på det. klättermusen, som sagt, lite för mycket frågetecken kring dem. Och väldigt dyra. Norröna tycker jag har tappat lite när det gäller ryggsäckar, deras senaste serie (nansen) fick de dra in. Bergans är ett annat bra alternativ.

Martin Fjäderlätt;330470 sa:
Ska du beskylla mig för korkade åsikter bör du välja såna som jag verkligen har uttryckt. :) (Du blandar ihop "på topp" med "dräglig tillvaro")

Du jämförde vissa av mina inlägg med dasspapper så det får du stå ut med. :)

"Dräglig tillvaro" är det allt man kan uppnå,eller ska alla få samma möjligheter att finna sin väg till toppen utan att snyfta till sig fördelar.Annars ligger jag rätt risigt till,tårar har nämligen aldrig hjälpt,fanns det inga pengar så fanns det inte helt enkelt.

Det intressanta i den här diskussionen är att det inom de flesta produktkategorier finns lågprisalternativ som är bättre än de sämsta dyralternativen.

Jo,men vem vill ha en dålig jacka.Har man 'bestämt' att en i den nivån vill/behöver man ha så kan man ju köpa den bästa.

peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
schuka Aquilo och Reval; kvalite? Butiker och leverantörer 17
Eva_Lundgren Kvalite Point 65 Butiker och leverantörer 47
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 10
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
Brune Märklig prissättning på XXL Butiker och leverantörer 205
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg