Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand?

Jag köpte bussbiljetter Nikka-Kiruna för hemresan av SJ vid samma tillfälle, och då fick jag uppge båda resenärernas namn. En skillnad värd att notera är att bussbiljetterna fick jag levererade per e-post medan biljetterna i fråga här inte kunde levereras på det viset utan måste hämtas ut i automat eller på butik/ombud.

Är det månne så att biljetterna är personliga men att resenärsnamnen spikas vid utfärdandet/uthämtandet?

Jag må ha fel (men det tror jag inte). :)
Min ganska väl underbyggda teori är att biljetter köpta till priser under ordinarie pris (sådanna som släpps i begränsat antal tidigt) är personliga.
SJ införde ju trots allt personliga biljetter för att motverka att vissa personer köpte på sig stora mängeder 90-kronorsbiljetter (som släpps tidigt) för att senare sälja dem för det mångdubbla på tex. blocket när priserna stigit till ordinarie pris hos SJ.

Att det är så det fungerar känns logiskt och stämmer väl överens med mina erfarenheter av när jag varit tvungen att ange namn och när jag sluppit, men som sagt, jag må ha fel.

Värt att nämna är väl att "mångdubbla priset" fortfarande var billigare än att köpa direkt hos SJ och dessutom helt lagligt "på den tiden". Angående om biljetten är personlig eller ej så skriver SJ själva så här:

Införande i flera steg

Till att börja med är det biljetter med rörliga priser, resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas, som blir personliga.

På sikt är målsättningen att även övriga biljetter, däribland resor med flexibilitetsnivå "kan återköpas", blir personliga.

Så det är väl bara att kolla om din biljett tillhör kategorin icke-personlig eller ej.

avslutad210712

Gäst
Alltså är jag korkad men täcker inte raden "resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas" in alla resor eller vilket tredje alternativ finns det??????

[Ändrat]

Kanske återbetalningsbara men de är väl ändå ombokningsbara eller??????

Alltså är jag korkad men täcker inte raden "resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas" in alla resor eller vilket tredje alternativ finns det??????

[Ändrat]

Återbetalningsbara är ombokningsbara. Däremot inte alla ombokningsbara som är återbetalningsbara vad jag förstår...dvs flexibiliteten är högst när en biljett är både omboknings- och återbetalningsbar.

...i de fallen har man knappast något incitament att sälja vidare...Och då tycker SJ att det inte brådskar att införa personlig biljett...

//J

Men varför ska TS sälja biljetterna? Om det rör sig om sjukdom så ska han ju kolla upp avbeställningsskydd från antingen VISA/Mastercard, eller om han har det så behändigt så han har det inbakat i hemförsäkringen.

I mitt bolag så är avbeställningsskyddet i hemförsäkringen självriskfritt.

[Ändrat]

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=10244&a=71161&l=sv&intcmp=169120
återbetalningsbara = pengerna tilbaka
ombokningsbara = värdebevis

Men varför ska TS sälja biljetterna? Om det rör sig om sjukdom så ska han ju kolla upp avbeställningsskydd från antingen VISA/Mastercard, eller om han har det så behändigt så han har det inbakat i hemförsäkringen.

I mitt bolag så är avbeställningsskyddet i hemförsäkringen självriskfritt.
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=1145&a=33674&l=sv
Funkar även med inte ombokara biljetter (Egen erfarenhet, jag fick även bokningsavgivten tilbaka)

Henning

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 238
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg