Säkra ledklättrare direkt via ankaret?

Exakt!

Det är tydligen inget nytt alls. Men det var nytt för mig och jag gillar det skarpt, därav tråden. Testade att säkra en kompis direkt från ankaret igår i Häggsta. Kändes riktigt tryggt och rephanteringen var effektiv och simpel.

Men i vilka omständigheter? Jag menar fortfarande att du blir låst till en position där du når både över och under bromsen (som om den satt i selen). Upplever du inte att detta blir ett problem om du vill ändra ställning på stand? Varför inte bara koppla en punkt för drag uppåt?
 
Inte mer än man blir låst av att ta upp en andreklättrare direkt från ankaret, vilket jag gör 99 gånger av hundra. Jag stod på stand, löst och ledigt. Bromsen satt på ankaret och jag hade koll på repänden med ena handen och matade ut rep med den andra. Inga problem.

Förstår kanske inte riktigt vad du menar?
 
Jag har nog säkrat direkt ifrån ankaret.. Fast då har det handlat om att andremannen kliver förbi standplatsen för att klättra till ett säkert ställe på toppen, tekniken har varit att jag med ena handen har öppnat guideläget och andra handen matat ut rep. Men då har det mer bara handlat om att "säkra" någon tills de står mer stabilt.
 
Inte mer än man blir låst av att ta upp en andreklättrare direkt från ankaret, vilket jag gör 99 gånger av hundra. Jag stod på stand, löst och ledigt. Bromsen satt på ankaret och jag hade koll på repänden med ena handen och matade ut rep med den andra. Inga problem.

Förstår kanske inte riktigt vad du menar?

För att ta upp andreman säkrar jag alltid från ankaret. Då kan jag befinna mig var som helst men helst under centralpunkten. Sätt ankaret högt så är det klart.

Om du säkrar försteman måste du ju kunna dra ut rep, uppåt. Då behöver du vara så placerad att du når ett antal decimeter ovanför ankaret. Funkar inte om bultarna sitter högt eller om du flyttar dig i sidled eller neråt, tex för att sätta dig. Detta sägs oxå i videon: "anchor should be at chest-height". Prova att ställa dig med bulten precis utom räckhål. Jag tror inte det blir lätt att mata ut rep.
 
Okej, då förstår jag.

Jo, det är klart att man kan bli något begränsad. Jag hade visserligen ankaret ungefär i brösthöjd och det bestod av två bultar vertikalt placerade så en första punkt för "redirect" var given.

Men jag höll bromsrepet med vänster hand, nedanför bromsen givetvis, och drog ut rep med höger hand, också nedåt - så det hängde en liten bukt slack på nån meter ner från ankaret, min kompis klättrade uppåt, jag drog ner lite mer osv.

Det funkade faktiskt riktigt bra!
 
På flerrepors är jag skolad i Alperna så säkring från ankaret känns mer naturligt än från selen (även om jag naturligtvis också gör det senare om situationen verkligen påbjuder). Klättrar oftast leder där stand är bultat och de sitter nästan alltid häromkring i lagom brösthöjd om ståplats finns. Med de förutsättningarna tycker jag att man har mer frihet, lättare att ta sig ur systemet etc. En liten loop är det så klart alltid på aktiva repet, försumbar om man tänker på allt slack det naturligt blir på en vanlig 45-metersrepa.

Men jag tar också väldigt sällan fall, vilket kanske är synd för diskussionen eftersom jag nog är en av de få lättviktarna här. Upplever det iaf som tryggare att säkra från (rejäla) stand.
 
I Climbing anchors 3rd edition skriver John Long en del om real climbing forces, alltså det som inte är rena labbtester. Förutom att han diskuterar hur stor kraften är (upp till 8kN som mest), så påstås det i boken att det faktum att säkraren lyfts upp svarar för en 10-20 % kraftminskning i den översta säkringsbiten, jämfört med om säkraren hade suttit fast.
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg