säkert använda gammalt gaskök?

Åk till Ahsell och försök handla som privatperson - där får man inte handla utan att ha registrerad firma även om du har kontanter i hand, och dom är inte dom enda.

Det var en rejäl drapa...

Det är plaster och gummi som åldras, inte metalldelarna utöver ev korrosion.

O-ringarna kan vara en god ide att byta och kostar inga pengar, och just kolla O-ringarna gäller även modernare kök då med kina-importen och deras kostnadsoptimering när företagsreprestanten inte är kvar längre på plats så kan det komma in vilket skit som helst i apparaterna även om de i övrigt är mekaniskt bra finnish.

Senast kända drabbade av detta är tex. Optimus pga. någon ekonoms iver att lägga all tillverkning i kina för att minska på tillverkningskostnad i jämförelse i sverige eller europa men inte har folk på plats hela tiden för att säkra kvaliteten då det verkligen är som när katten är borta så dansar mössen på borden när det gäller att spara på materialkostnader när det gäller tillverkningen i kina - Fabrikören vill ju också tjäna mer pengar genom att på eget bevåg köpa in billigare material (billiga O-ringar i naturgummi istället för viton-oringar) och köra längre på förbrukningsmaterial för att minska antal verktygsbyten (köra med slöa borrar, fräsar och gängdon)... etc. vilket var ungefär det som hände med Optimus tillverkning.

Personal från beställaren sidan måste vara på plats hela tiden med ögon i nacken om man skall producera med kvalitet i kina - vilket gör att det ofta inte längre finns eknonomi att tillverka saker i kina om man måste ha egen personal med utlandstraktamenten och hela faderullan på plats hela tiden i en stor kontrollorganisation...

Det finns många fler företag inom radio och elektronikbranchen som har gjort samma sak för att som det heter minska kostnaden och tjäna mer från styrelsesidan - och många klarar sig inte efter den smällen när det kommer kontainrar med undemånliga produkter som inte går att sälja eller ta massor av kostnader från kundsidan med returer mm.

...som jag håller med om... bonusbingo i suboptimering är vad det är :eek:)

För övrigt tycker jag man skall byta O-ringar... sa alltid min mormor, för det hade morfar tutat i henne ;o)

Nyfiken fråga: Varför får du handla av den leverantören men inte Joel?

Därför att dom slutat handla med privatpersoner sen ägarbytet, nu ägs firman av nån multinationell koncern men då jag är gammal kund som handlar frekvent av dom så har jag specialavtal. En o-ring som i järnhandeln kostar 12 spänn ger jag c:a 1,75 för och får hemskickad till dan efter i postlådan. Skulle jag beställa samma i järnhandeln så tar det minst en vecka innan dom fått tummen ur och tagit hem den. Beställningsvara kan det bli om det gäller tumstorlekar.

Därför att dom slutat handla med privatpersoner sen ägarbytet, nu ägs firman av nån multinationell koncern men då jag är gammal kund som handlar frekvent av dom så har jag specialavtal. En o-ring som i järnhandeln kostar 12 spänn ger jag c:a 1,75 för och får hemskickad till dan efter i postlådan. Skulle jag beställa samma i järnhandeln så tar det minst en vecka innan dom fått tummen ur och tagit hem den. Beställningsvara kan det bli om det gäller tumstorlekar.

Samma jävla skit jag åkte på för 5-7 år sedan, köpte toner till skrivare för ca 200-250 kkr per år i jobbet, sedan tog det hus i h***vete, den som hade vunnit en upphandling kom på det.
Så istället för att få tonerkasseterna dagen efter tog det mellan 1-4 veckor samt toner
kostnaden ökade 2-3 gånger...

Skillnaden var att jag köpte från generalagenten, som den andra pantade firman också gjorde och den la på som f*n på priset och körde servicen i botten!

Grattis Joel, ja då kan du också handla från Sverull som firman heter, mycket trevliga och kunniga och har det mesta på lager och skickar till dan efter.

Nu stjäler jag denna tråden...

Jag har sedan 2014 eller 2015 ett toppmonterat gaskök från Biltema. Det har följt med mig på mina strapatser varje år sedan dess, jag gissar att det i genomsnitt handlar om 6v/år och 3 mål/dag.
Jag har börjat bygga upp en ångest för att det eventuellt kommer ge upp, kasta in handduken och sälla sig till nya jaktmarker en vacker dag när jag står ute på fjället, vilket såklart skulle vara mycket besvärligt ur matlagningssynpunkt... Jag kan dock inte riktigt motivera på vilket sätt köket skulle gå sönder, det fungerar än så länge lika bra som när det var nytt och har inga andra synbara fel utom möjligtvis att gummipackningen vid flaskgängan är lite ruggad.

Min fråga är: när är det läge att köpa ett nytt kök? Vad ska jag vara orolig för/hålla utkik efter på min brännare som varningstecken? Hur vanligt är det ens att gaskök går sönder?

Nu stjäler jag denna tråden...

Jag har sedan 2014 eller 2015 ett toppmonterat gaskök från Biltema. Det har följt med mig på mina strapatser varje år sedan dess, jag gissar att det i genomsnitt handlar om 6v/år och 3 mål/dag.
Jag har börjat bygga upp en ångest för att det eventuellt kommer ge upp, kasta in handduken och sälla sig till nya jaktmarker en vacker dag när jag står ute på fjället, vilket såklart skulle vara mycket besvärligt ur matlagningssynpunkt... Jag kan dock inte riktigt motivera på vilket sätt köket skulle gå sönder, det fungerar än så länge lika bra som när det var nytt och har inga andra synbara fel utom möjligtvis att gummipackningen vid flaskgängan är lite ruggad.

Min fråga är: när är det läge att köpa ett nytt kök? Vad ska jag vara orolig för/hålla utkik efter på min brännare som varningstecken? Hur vanligt är det ens att gaskök går sönder?
Det som pajat på mina kök är piezotändaren. Sen har jag behövt byta packning på något kök poch någon lampa också. I övrigt tror jag inte det är så mycket som kan paja med mindre än att det utsätts för våld?

Biltemas brännare är som bekant en "no name"-version av Fire Maple FMS 116T, med originalets titandelar utbytta mot stål. Därav den lilla viktskillnaden, men det bör ju inte påverka livslängden. Det finns såklart ingen garanti för att Biltema inte beställt fler förenklingar för att pressa priset, men jag fattar inte vad det skulle kunna vara för att ge någon meningsfull besparing.

FM-brännarna har sålts under ett otal namn, själv köpte jag min i Polen för mer än ett decennium sen och då såldes den av tjeckiska Pinguin. Den har sen dess använts i minst 2-4 veckor/ år och håller än i alla avseenden. Har just kollat och provkört den inför en av höstens turer.

Reservation för att jag inte använt köket lika mycket som du - lagar varm mat oftast bara en gång/dygn, och inga varma drycker.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg