säkert använda gammalt gaskök?

Min fråga är: när är det läge att köpa ett nytt kök? Vad ska jag vara orolig för/hålla utkik efter på min brännare som varningstecken? Hur vanligt är det ens att gaskök går sönder?

Nej, inte av den orsaken. Om du vill ha ett nytt kök för att du använder det en hel del och tycker det vore kul att testa något nytt, så ja.
Kolla bara o-ringen i gaskanisterjängan på brännaren. Är inte den sprucken eller sliten, kör vidare. Behöver den bytas, så byt. Detta är i princip den enda detalj som slits på ditt kök. Förr eller senare, kanske om tretti år eller mer, kommer gängan för att fästa gasbehållaren eller tätningen i kranen att slitas ut.
Du hittar förmodligen inte o-ringen som reservdel hos Biltema. trangia.se har o-ringar som reservdel. Dyrt för att vara o-ring. Billigt för att vara reservdel. Den passar nästan säkert till ditt kök.

Ett sätt att få loss o-ringen är en krökt säkerhetsnål. Ett annat, korkskruven på en fällkniv.

/John

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg