säkert använda gammalt gaskök?

Ett likadant gasolkök använder jag fortfarande, fungerar klockrent. Mitt är ungefär 30 år.
Gasflaskorna är standard, på Biltema kostar dom 69kr.
Mvh Glenn

Senast ändrad:
Ett likadant gasolkök använder jag fortfarande, fungerar klockrent. Mitt är ungefär 30 år.
Gasflaskorna är standard, på Biltema kostar dom 69kr.
Mvh Glenn

aha!! det var som tusan! har du eller vet du ifall köket du har, har blivit "servat" någon gång.. eller vad man ska säga?

Tackar för svaren!!

Jag har samlat på gamla campingkök (fotogen/bensin/gasol) men slutat p.g.a platsbrist. Då jag provat något gammalt gasolkök så har jag först kollat att gummipackningarna ser OK ut och sedan att det inte läcker gasol någonstans (gasol har ett tillsatsämne som gör att gasen luktar).

Då jag provtänder ett kök första gången gör jag det i lekparkens sandlåda (när ingen annan är där) och så har jag en brandfilt med mig så jag kan kväva elden om det skulle brinna på ett sätt som jag inte tänkt.

Mitt Primus 2241

/Per

Bilagor

• primus_2241.jpg
    primus_2241.jpg
    146.7 KB · Visningar: 1,390
Kolla bara o ringarna annars no-probs.

Behöver du nya kolla med nån industrileverantör ala Sjögrens järn eller dylikt som har sånt i lager

aha!! det var som tusan! har du eller vet du ifall köket du har, har blivit "servat" någon gång.. eller vad man ska säga?

Tackar för svaren!!

Nej. Mitt kök har jag aldrig gjort någon service på. Jag köpte det någon gång i slutet på 70tal.
för att komplettera mitt Trangia. Senast jag använde det var andra helgen i April i år.
Det har varit en trotjänare, ett riktigt pålitligt kök.
Fördelen med ställningen runt flaskan (som jag ser det) är att man kan använda den smalare typen av gastub och ändå ha ett stabilt kök.

Så använd köket, det är stadgt tillräckligt, har aldrig vält mitt men man ska ju alltid vara varsam ned eld.

Lycka till
Glenn

super! tackar för alla mycket bra svar jag fått! roligt att det inte bara är jag som vill använda så gammalt kök :)
nu känner jag mig rätt lugn att använda det, har ju kollat så alla gummi-ringar är hela och lite spänst är det kvar i dom!

Tack
/joel

Som gammal och van maskinreparatör så säger jag, byt o-ringarna. Dom kommer att paja i sämsta möjliga läge när inte köket varit använt på många år, gasol torkar ut dom. I en maskinaffär kostar dom max en femma styck så köp två omgångar så har du en omgång med i reserv om nån skulle paja, vilket inte är troligt, bara utifall Murphy skulle hälsa på en natt,,,,,,,,,,

Sen en annan sak, gummi och o-ringar mår bra av vaselin, det är enda "smörjan" jag använder till sånt var dom än är monterade, och då är det ingen risk att ha sönder dom när man monterar dom heller ifall det går trögt.

Som jämförelse med o-ringspris kan jag berätta att när jag renoverar hydraulventilpaket med c:a 130 o-ringar i brukar dom gå på c:a 250 spänn tillsammans och det är 5-6 olika dimensioner på dom.

Har aldrig

tänkt på att årena går. Men nu när mina prylar är samlarobjekt kanske det vore dags att gå igenom gummi-packningarna. Jag använder även en gasollampa i samma serie som köket.
Hm, det är fler prylar i liknande ålder, jag riskerar kanske att bli K-märkt.

Mvh Glenn

Vi är väl flera som använder åldrade fungerander prylar. Kanske snart dax för en bok om det annorlunda friluftsfolket, över oss med K-märkt utrustning i bruk.

Som gammal och van maskinreparatör så säger jag, byt o-ringarna. Dom kommer att paja i sämsta möjliga läge när inte köket varit använt på många år, gasol torkar ut dom. I en maskinaffär kostar dom max en femma styck så köp två omgångar så har du en omgång med i reserv om nån skulle paja, vilket inte är troligt, bara utifall Murphy skulle hälsa på en natt,,,,,,,,,,
dom.

Vad är en maskinaffär? :)

Packningar

bör du kunna finna hos Harald Nyborg, Cleas Olsson, Jula eller likn. Har du ingen sådan typ av butik i närheten kan du säkert finna det i en lampaffär, dom ska ha prylar till fotogen/gasollampor.

Mvh Glenn

Det är plaster och gummi som åldras, inte metalldelarna utöver ev korrosion.

O-ringarna kan vara en god ide att byta och kostar inga pengar, och just kolla O-ringarna gäller även modernare kök då med kina-importen och deras kostnadsoptimering när företagsreprestanten inte är kvar längre på plats så kan det komma in vilket skit som helst i apparaterna även om de i övrigt är mekaniskt bra finnish.

Senast kända drabbade av detta är tex. Optimus pga. någon ekonoms iver att lägga all tillverkning i kina för att minska på tillverkningskostnad i jämförelse i sverige eller europa men inte har folk på plats hela tiden för att säkra kvaliteten då det verkligen är som när katten är borta så dansar mössen på borden när det gäller att spara på materialkostnader när det gäller tillverkningen i kina - Fabrikören vill ju också tjäna mer pengar genom att på eget bevåg köpa in billigare material (billiga O-ringar i naturgummi istället för viton-oringar) och köra längre på förbrukningsmaterial för att minska antal verktygsbyten (köra med slöa borrar, fräsar och gängdon)... etc. vilket var ungefär det som hände med Optimus tillverkning.

Personal från beställaren sidan måste vara på plats hela tiden med ögon i nacken om man skall producera med kvalitet i kina - vilket gör att det ofta inte längre finns eknonomi att tillverka saker i kina om man måste ha egen personal med utlandstraktamenten och hela faderullan på plats hela tiden i en stor kontrollorganisation...

Det finns många fler företag inom radio och elektronikbranchen som har gjort samma sak för att som det heter minska kostnaden och tjäna mer från styrelsesidan - och många klarar sig inte efter den smällen när det kommer kontainrar med undemånliga produkter som inte går att sälja eller ta massor av kostnader från kundsidan med returer mm.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg