.....
Man kan också vända hela diskussionen och säga att du har det som bäst när du är torr, varm och mätt.
Precis så är det, givet att man dessförinnan varit blöt, kall och hungrig
Gäller att kunna åtgärda och vända på saker och ting. Det är otroligt vad man kan stå ut med under en lång dags vandring, bara man vet att man på kvällen har en garanterat torr och varm sovsäck.
Håller för övrigt med Karolina om äventyr. Äventyr är det när man går nya vägar och inte vet vad som komma skall.
Instämmer med camoscio om svårigheten med färdplan. Ovanligt att jag följer exakt den rutt jag tänkt från början.
Stordrulen har också rätt; svenskar börjar bli ett folk inlindat i bomull, säkerhet är ett begrepp som går att dra hur långt som helst, och det har gjorts i många fall.
-Patrics- tråd om att optimala överlenvadsverktyget är huvudet har en stor poäng. Skaffa erfarenheter successivt så kunskap och självkännedom och självförtroende byggs upp istället för att reflektera över att kompensera med satelittelefoner och dylikt. Bara vetskapen om att utrustning och du själv och hur du agerar kan hanteras så du varje kväll kan svara "ja" på frågan om du är varm, torr och mätt är en skön känsla. Basic-kunskaper som är roliga att skaffa sig.
majjen har också en poäng; kryp säkert innan du börjar gå. När jag bytte från tält till kåta backade jag från kalfjället. Innan jag började vandra med kåtan på fjället körde jag ett gäng längre skogsvandringar för att få klart för mig hur allt fungerade, bekanta mig med nya utrustningen, och det lönade sig.
Jag vandrar gärna solo med tält i fjällvärlden, och väljer otillgängliga områden, men tar det lugnt. Gör man det, tar det lugnt, och har skaffat sig sina referenspunkter, så är risken minimal att råka ut för något riktigt elände. Skulle folk när de är i stan börja gardera upp sig motsvarande till den så milda grad att de när de fjällvandrar börjar tänka på satelittelefoner, oroar sig över att mobilen inte har täckning osv, ja då vore det tomt på folk ute på stan.
Tänk gärna som Monsen "säkerhet i allt du gör", just när du väljer dina kliv i blockterrängen, väljer ditt vadställe etc, men dra inte säkerhetsarrangemangen in absurdum.
Vet inte riktigt om jag svarade på något här, det blev nog mest en syntes av reflexioner från summan av denna tråd och andra "säkerhetstrådar" jag läst genom åren
Raskesven