SACCI FJS Original åter på Recon

Gick en dokumentär på tv för ett tag sedan om en norrman som levde mycket på jakt och fiske, han hade en gigantisk ryggsäck men han efter att ha skjutit en vildren så åkte den ner i säcke noch bars tillbaka till campen. Det finns annan användning för stora säckar än att bära med sig en massa lyx på sin semester. Men va fan med en stor säck så kan man bära med sig barnen och ett mindre cirkustält =)

Är det inte snarare så att det helt enkelt inte finns så många så stora ryggsäckar?
"Gram per lastliter" finns det ju många säckar som slår.

Nej det tror jag inte. Finns ju en uppsjö av stora säckar, norröna har två modeller i den klassen, Bergans har ännu fler och sen orkar jag inte räkna längre...

De flesta säckar i den klassen dvs ramsystem eller anatomiska med motsvarande stabilitet, väger typ 5 kilo vilket är mycket. Saccin väger 3,6 kilo. Vilket är ca 1,5- 2 kilo mindre än andra säckar i samma storlek.

Jag tycker den är helt grym faktiskt.

//J

vikt per liter men jag har en 100l som väger 18g/l, bara det tar jag med mig 100l till ett basläger så väger det mycket, mycket mer per liter, foto och filmgrejor, fiskespön, dricka och riktig mat före 5 kg tält etc.....
Alltid roar det väl någon att få köpa en....;)

Ja men so what. Om du blir lycklig med den säcken så är det toppen. Själv packar jag en mycket enkel personlig utrustning och kan försäkra att jag inte drar omkring på en sacci för att imponera utan för att jag gillar den och tycker att den gör jobbet. Jag kan också, till den verkan det eventuellt hava må, försäkra att de kompisar jag hänvisar till som är intresserade, alla vet hur en ryggsäck ska packas. De är typerna som delar tandkrämstub och tvål med varandra för att få ner vikten om det behövs...

Är det ok att ha en sacci då eller..;)?

//J

Jag lumpade själv med SACCI 110 liters monstret för 10 år sedan, och har faktiskt inget att invända mot den.
Den fungerade utmärkt och jag upplevde den som mycket stabil även med de groteska vikter man tvingades bära på under längre spaningsövningar.

Att den på något vis skulle vara ömtålig är rent trams, jag har både kastat den i vattnet i dryga 20 knop från stridsbåt samt från helikopter osv.

Det är naturligtvis individuellt hur man trivs med sin ryggsäck, på mig satt den väldigt bekvämt utan att bli så förbannat varm mot ryggen som tex Berghaus Vulcan blir, som också haft i min ägo.
Jag trodde ibland att ryggen skulle börja möggla...
Sen så uppskattar jag att Sacci säcken bygger mer på höjden än på bredden.

Det dåliga jag kommer på så här "på rak arm" (eller krokig rygg) är att topplocket hänger ganska sladdrigt ner på säcken om inte ryggsäcken är nästan full, det är nästan en nödvändighet att lägga tex ett tält direkt under locket för att motverka detta.

Sen är den väldigt dyr också.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
412 Sacci FJS orginal Transportera 2
JAXE Sacci tråden Transportera 6
Avslutatmedlemskapx Sacci Backpack 4120 Transportera 6
Carassius Berghause Vs Sacci Transportera 8
sajberjohan Sacci 90 Transportera 6
Sandin Sacci Backpack 4120 Transportera 1
Sacci LK100 Transportera 2
Sacci, Bergans eller Transportera 5
412 FJS Orginal Transportera 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg