SACCI FJS Original åter på Recon

Fråga,

Ryggan på bilden ovan påminner lite svagt om ett trumset i formen !

Kan man verkligen röra sig klokt med en sån på ryggen ?

Hur blir rörligheten i armarna, kan man åka skidor ?

Jag måste prova någon gång men jag e skeptisk...

/Mattias

mattiasj; sa:

Jag tycker att redan en Vulcan med påsatta sidfickor är för bred för att vara praktisk, så den där lagårdsväggen är nog ingen smidighetshöjdare förutom på rena marscher.

Nordesjö; sa:
mattiasj; sa:

Jag tycker att redan en Vulcan med påsatta sidfickor är för bred för att vara praktisk, så den där lagårdsväggen är nog ingen smidighetshöjdare förutom på rena marscher.

Beror väl på hur mycket man vevar med armarna, men ingen ryggsäck är väl någon "smidighetshöjare"... :) Själv har jag aldrig upplevt det som ett problem att ha stora sidofickor på en ryggsäck (även om mina inte är så stora som på fotot på förra sidan).

Åker man skidor lite längre sträckor packar väl de flesta i pulka?

/Mats

Re: Ett steg i rätt riktning...

eyck; sa:
Jag kunde i går kväll lägga vantarna på en 100 L Berghaus Crusader från brittiska försvaret på eBay för det mycket facila priset av £43.50. På bilden liknade den en Vulcan, men jag mailade Berghaus innan jag bjöd på denna och frågade vad det var för säck. Berghaus representant - som inte hade något att vinna på att utreda detta, men gjorde det ändå - berättade att det var en äldre säck som inte har tillverkats på ett tag, av ungefär samma utförande som Vulcan och med ett bärsystem som motsvarar nuv. Atlas.
Mats B och Nordesjö (som poserat i denna tråd med en Crusader): Vad väger denna säck? Är den identisk viktmässigt med Vulcan/Atlas? Hur stora är sidfickorna (de ser större ut än Vulcans). Funderar själv på att eBay:a mig en ny grön säck...

Re: Re: Ett steg i rätt riktning...

Strykarräven; sa:
Mats B och Nordesjö (som poserat i denna tråd med en Crusader): Vad väger denna säck? Är den identisk viktmässigt med Vulcan/Atlas? Hur stora är sidfickorna (de ser större ut än Vulcans). Funderar själv på att eBay:a mig en ny grön säck...

Ingen aning, har bara sett den på bild.

Re: Re: Re: Ett steg i rätt riktning...

Nordesjö; sa:
Fanken, trodde det var du på bilden, bortom säcken. Törs man utgå ifrån att den ligger i samma viktklass? Berghaussäckarna ligger ju lite i en klass för sig (jfr Vulcan/Atlas med Norröna Storen/Bergans).

Re: Re: Re: Re: Ett steg i rätt riktning...

Strykarräven; sa:
Nordesjö; sa:
Fanken, trodde det var du på bilden, bortom säcken. Törs man utgå ifrån att den ligger i samma viktklass? Berghaussäckarna ligger ju lite i en klass för sig (jfr Vulcan/Atlas med Norröna Storen/Bergans).

Det som gör Vulcan/Atlas till relativt lätta storsäckar är väl dels det minimalistiska bärsystemet, dels frånvaron av extraguck. Väven är ju av det tyngre slaget: 1000 denier polyamid.

Eftersom Crusadersäcken har samma bärsystem och antagligen samma väv så ligger den nog på ungefär samma vikt, eller lite över eftersom den har en del extraguck (om det är en Crusader på bilden som jag klippte in), men samtidigt verkar den sakna bottendragkedja, vilket ju spar vikt.

Re: Re: Ett steg i rätt riktning...

Anders,

Vet tyvärr ej vikten, då jag inte har någon våg i närheten.

/Mats
[Ändrat av eyck 2005-10-12 kl 17:50]

Re: Re: Re: Ett steg i rätt riktning...

eyck; sa:
Vet tyvärr ej vikten, då jag inte har någon våg i närheten.
Ack o ve, om där blott funnes en våg eller någon annan med en likadan säck och en våg... Säcken är uppenbarligen för gammal för att det ska finnas viktuppgifter om den på nätet, har redan sökt en hel del.

Re: Ryggsäckskopia

sajberjohan; sa:
Oj oj oj en gammal tråd som man väcker till liv. Är i behov av en ny ryggsäck (80+) då den gamla börjar bli sliten. Så frågan är om det är någon som testat Vulcan kopian eller PLCE ryggsäcken och är de värda sitt pris?

Jag har för mig att problemet med PLCE-ryggorna är att de är helt anpassade till britternas system med stridsbälte runt midjan - ryggen är kortare och säcken är tänkt att ligga ovanpå stridsbätet och få stöd av pryttlarna man bär runt midjan...bär man den direkt på höften räcker rygglängden inte till, plus att bältet är lite väl enkelt för att verkligen fungera...rätta mig gärna om jag har fel, det vore kul att strippa ner en fulsäck :).

//J

Re: Re: Ryggsäckskopia

joru; sa:
Jag har för mig att problemet med PLCE-ryggorna är att de är helt anpassade till britternas system med stridsbälte runt midjan - ryggen är kortare och säcken är tänkt att ligga ovanpå stridsbätet och få stöd av pryttlarna man bär runt midjan.
Jag hoppas verkligen att detta inte gäller Berghaus Crusader. Räknas den också som en PLCE-rygga, eller? Den ser onekligen lite kort ut på bilden.

Re: Re: Re: Ryggsäckskopia

Strykarräven; sa:
joru; sa:
Jag har för mig att problemet med PLCE-ryggorna är att de är helt anpassade till britternas system med stridsbälte runt midjan - ryggen är kortare och säcken är tänkt att ligga ovanpå stridsbätet och få stöd av pryttlarna man bär runt midjan.
Jag hoppas verkligen att detta inte gäller Berghaus Crusader. Räknas den också som en PLCE-rygga, eller? Den ser onekligen lite kort ut på bilden.

Vet faktiskt inte, fickorna ser ju väldigt PLCE ut och den ser onekligen kort ut vilket kan tala för att den är fullt anpassad.

Å andra sidan kan det hända att den ser kort och tjock ut för att den är lika stor som en original-PLCE, som är på 130 L (Vulcan/Atlas är på 100L och ser nog slimmare ut...).

Hmm, någon som vet säkert?

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
412 Sacci FJS orginal Transportera 2
JAXE Sacci tråden Transportera 6
Avslutatmedlemskapx Sacci Backpack 4120 Transportera 6
Carassius Berghause Vs Sacci Transportera 8
sajberjohan Sacci 90 Transportera 6
Sandin Sacci Backpack 4120 Transportera 1
Sacci LK100 Transportera 2
Sacci, Bergans eller Transportera 5
412 FJS Orginal Transportera 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg