• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Så var man som stadsbo miljövänlig också.

Känner igen din tågbeskrivning tyvärr. men för att bättra på min miljöimage (hur illa kan det vara efter att jag erkänt en massa jobbflygresor) så tar jag pendeltåget de dagar jag orkar ta mig in till kontoret. Som boende i Upplands Väsby sen 1974 (jag var 4 då) så tycker jag att de fungerar mycket bättre nu än för 10-15 år sedan. de ökända frusna växlarna är åratal sen jag hörde .
 
Tåget får med all rätt mycket skit i media. Men ser lite nyktert på det hela så fungerar ok kan jag tycka. En 2:a på en 5 gradig skala.

Men det skulle kunna vara sååååå mycket bättre. Potensialen är enorm. Efterfrågan finns men regeringen, Banverket och SJ sjablar nått så fruktansvärt år ut och år in. I en normal bransch hade kunderna flytt för länge sedan.
 
Ett problem är att man säger sig vilja vara miljövänliga men sätter samtidigt lönsamhetskrav på banverket. låt banverket kosta och få ner kostnaden för operatörerna
 
Jag vill inte vara petig – men om alla områden skall sköta sina egna inkomster/utgifter, t.ex trängselpengarna i Stockholm – med argumentet att det är lokala pengar – så bör ju Norrland få sköta samma sak för all vattenkraft, malm och skog – retroaktivt?

Thomas
 
Hur menar du nu? Att norrlänningarna själva skulle ha bekostat utbyggnaden utav vattenkraften?
Att det är stockholmarna som till stor del själva bekostar förbättringar i den lokala infrastrukturen är väl inte mycket att orda kring? Visst, pengarna hade kunnat användas på annat håll men på vilket sätt är det rättvisare? Ska norrlänningarna själva bekosta tågtrafiken i Norrland?
 
Jag vill inte vara petig – men om alla områden skall sköta sina egna inkomster/utgifter, t.ex trängselpengarna i Stockholm – med argumentet att det är lokala pengar – så bör ju Norrland få sköta samma sak för all vattenkraft, malm och skog – retroaktivt?

Thomas

Det är väl ändå en stor skillnad på företagande och skatter?

I uppgörelsen att införa trängselskatten ingick att pengarna inte skulle lämna regionen. Det är ingen vanlig skatt det är en extra utgift som är unik för stockholm. Jag kan förstå att andra regioner gärna vill ha del av pengarna men nån måtta får det vara.
 
Den här tråden har hjälpt mig en hel del att förstå saker jag funderat på när jag ibland råkar befinna mig i Stockholm. Men det är väl effekten av att leva i en väldigt opersonlig stad där det är sällsynt att någonsin träffa någon man känner.
 
Den här tråden har hjälpt mig en hel del att förstå saker jag funderat på när jag ibland råkar befinna mig i Stockholm. Men det är väl effekten av att leva i en väldigt opersonlig stad där det är sällsynt att någonsin träffa någon man känner.

Ja att du inte träffar folk du känner när du är på besök är inte så konstigt helt överens med dig där. Själv träffar jag folk jag känner mest hela tiden. Men så bor jag ju i en ganska trevlig stad också.

Vem tror du är bäst på att avgöra om Stockholm är trevligt eller opersonligt? Stockholmaren elelr göteborgaren?

Bespara oss sådana infantila påhopp tack.
 
Om jag som besökare i Sthlm betalar trängselavgiften , skall den förbli i staden eller får man pengen med sig tillbaka? Jag tycker nog att diskussionen Norrland hit o Stockholm dit är lite larvig.