• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Så var man som stadsbo miljövänlig också.

Yeah yeah. Men då har man inte räknat in att varje Stockholmare gör i snitt 20 weekendresor till London varje år.

Här uppe nor nöjer vi oss med älgjakten...
 
Där har du fel mina 20 resor till London är alla till Luton och vanligen tisd-torsd. inte direkt nöjesresor;)

Hi hi. Skulle bara kolla om du va på alerten.

Men ska man va seriös så är det väl bara att instämma att en person boende innan för tullarna utan bil och som bara åker med tuben är klart mer miljövänligare än oss här uppe.
 
Det vore kul att veta mer om hur de räknat. I Stockholm bor ca 1.5 miljoner. jag tror att det är ca 600 000 innan för tullarna. vilka har de räknat. Har de räknat med alla i förorten som kör bil i köer? tror tyvärr inte det

Men det bevisar bara en sak. med statistik kan man visa vad som helst

Ellr jag låter Tage sammanfatta

http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
 
Det vore kul att veta mer om hur de räknat. I Stockholm bor ca 1.5 miljoner. jag tror att det är ca 600 000 innan för tullarna. vilka har de räknat. Har de räknat med alla i förorten som kör bil i köer? tror tyvärr inte det

Men det bevisar bara en sak. med statistik kan man visa vad som helst

Ellr jag låter Tage sammanfatta

http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI

Det finns lite info här om hur vi reser i Stockholm här: Se och lär :)
http://www.stockholmsforsoket.se/templates/page.aspx?id=130
 
Det finns lite info här om hur vi reser i Stockholm här: Se och lär :)
http://www.stockholmsforsoket.se/templates/page.aspx?id=130

Japp, med statistik kan man bevisa vad som helst. Trängselskattewebbplatsen visar ju precis det man vill. Men framförallt visar den inte något om hur man räknat i den undersökning jag startade tråden om.

Tex säger den att 153 000 pendlar in till stan från ytterkommunerna. Var de 5000 som arbetar i Nacka stran (utanför området) kommer ifrån har man inte brytt sig om. Dvs, "forskning" som är ensidig och endast till för att visa en sak.
 
Även om Stockholmare idag är hyffsat duktiga på att åka kollektivt så ser man ju fortfarande mängder av ensamåkande bilresenärer(allt som oftast medelålders män).

Om vi vill få fler att kollektivt tror jag det är enklare och mer samhällsekonomiskt att få ensamåkarna i 08 att åka kollektivit än det är att toksatsa på kolletivtrafik i glesbygd.

Här i norr får man lite köpa att folk måste åka ensam i bilarna. Tror nästan det är bättre rent miljömässigt än att köra tomma bussar hela tiden.
 
Tror inte det är så enkelt som antingen eller. Man behöver nog både och. En hel del behöver också bilen i sitt arbete och kan av den orsaken inte åka kollektivt.

Satsa mer på möjlighet att arbeta hemma. Då blir det mindre resande av alla kategorier.
 
En konstig satsning i Stockholm tycker jag Förbifart Stockholm är. 27 miljarder för 2 mil väg. Låter som ett skämt och lite av ett hån mot oss häruppe. Vi fick 2 miljarder av Maud i fond som skulle täcka hela Norrland.

Halva kostnaden av Förbifart Stockholm skulle tex finnansiera hela Norrbotniabanan. Rätt risigt att man 2010 inte kan åka tåg till hyffsat stora städer som Skellefteå, Piteå, Luleå(går men trögt), Haparanda.
 
17 km ska gå i tunnel. Det kostar med tunnlar. Utslaget per person så är inte stockholm direkt en vinnare när det kommer till infrastruktursatsningar.

Sen kan man ju på trafiksverkets sida läsa om finansieringen.

En större del, cirka fyra femtedelar, finansieras av intäkter från nuvarande trängselskatt samt från och med att Förbifarten öppnat, med trängselskatt även på Essingeleden. Staten står för den sista femtedelen.
Dvs nästan 22 miljarder står vi själva för, drygt 5 står staten för.
 
17 km ska gå i tunnel. Det kostar med tunnlar. Utslaget per person så är inte stockholm direkt en vinnare när det kommer till infrastruktursatsningar.

Sen kan man ju på trafiksverkets sida läsa om finansieringen.

En större del, cirka fyra femtedelar, finansieras av intäkter från nuvarande trängselskatt samt från och med att Förbifarten öppnat, med trängselskatt även på Essingeleden. Staten står för den sista femtedelen.
Dvs nästan 22 miljarder står vi själva för, drygt 5 står staten för.

Ok, I see.

Trängelskatter är primärt till för att minska biltrsfiken i innerstan. Är det då inte konstigt att man tar de pengarna och bygger nya bilfrämjande vägar.

Hade det inte varit bättre att lagt dem på Tvärbanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan etc. Jag menar när man sätter sig på Saltsjöbanan så tror man inte att man åker tåg i Sverige. Känns mer som Bangladesh eller nått... Inte värdigt en huvudstad i ett hightech land som Sverige.