så lycklig!!

Bra, jag hoppas du inte lyssnar för mycket på pratkvarnarna som målar upp alla faror med ensamvandring. OFTAST händer ingenting och man kan se till att inget händer. När man är ensam tar man inga risker som man kanske tar om man är fler. Fortsätt vandra!
Finns det vetenskpliga undersökningar som bekräftar eller falsifierar min teori. Att ensamvandrare har färre tillbud och olyckor i naturen är vad 'gruppvandrare' har? [/QUOTE]

Eftersom jag tillhör pratkvarnarna, så tänker jag faktiskt vara så fräck att jag sticker ut hakan och förstör stämningen lite grand. Jag är nämligen så egoistisk att jag vill slippa att läsa om fler här på utsidan som förlorar nära och kära för att de inte ville tänka ett steg längre.

Jag är inte det minsta förvånad över att det gick bra – det var det sannolikaste utfallet. Roland har helt rätt – oftast händer ingenting. Men riskhantering handlar om att dels minska risken att något händer och att reducera konsekvenserna av när något händer.

En enkel riskanalys följer följande sekvens:

What if happens?
When what can happen?
Om svaret är “So what?”, så är allt gott och väl. Är svaret däremot ”Oh shit”, så gäller det att göra något.

Bestämmer man sig för att ingenting kommer att hända, så har man alltså inte ens tagit första steget i en riskanalys. Då kan man inte vidta några effektiva åtgärder för att se till att det inte händer. Man kan inte heller ha en plan färdig för om det händer eller träna på att hantera situationen. Det sista är viktigt av flera anledningar, bla för att:
- vår hjärna behöver 8-10 sekunder på sig för att hantera komplicerad information i en lugn situation. Ju mer stressade vi blir desto längre tid tar det. I avvaktan på att hinna tänka färdigt reagerar hjärnan med att göra något den är programmerad att göra – antingen en instinkt eller en inlärd kunskap.
- De av oss som varit med om olyckor vet också att en människa i chock kan få all logisk tankeförmåga utslagen. Väder, vind, sömnbrist, vattenbrist etc kan få samma effekter.
-det är näst intill omöjligt att veta hur man reagerar i krissituationer (om man inte varit med om dem). Mycket få reagerar bra och det är nästan undantagslöst de som varit med om något liknande förut och därför förberett sig på det som kan hända.

Beträffande vetenskapliga undersökningar om två är säkrare än en, så har jag inga sådana på lager. Men sannolikt är det ingen tillfällighet att man inte får vara ensam vid farliga arbeten eller där rätt beslut är av yttersta vikt.

De som har seriösa frågor om ovanstående kan kontakta mig via direkt email. De som bara vill tala om att ”det kommer inte att hända något (någonsin)” kan fortsätta skriva det på denna tråd.

Klart man inte ska gå ut med inställnigen att det aldrig händer mig men man kan heller inte gräva ner sig i all information om faror... jag tror man bara blir räddare då och kanske inte vägar ge sig ut alls, och det vore väl ändå trist!?
Men det är väl som alltid när man ska göra saker man inte är så duktig på... man ska ju alltid tänka igenom allt som kan hända först men man måste ju tro på sig själv...

Duracellkaninen; sa:
Eftersom jag tillhör pratkvarnarna, .../
Tja kaninen, laddat upp batterierna igen :) Du har så R Ä T T men man kan inte förbereda sig på ensamvandring genom att sitta hemma och göra riskanlayser. Man måste faktikst praktisera sin rädsla.
Den som har seriösa frågor om praktisk ensamvandring kan maila mig privat :)))))

öringen; sa:
Men vad är din POÄNG?

Jag tror att han menar att riskanalys är ett bra komplement till "learn by living" :)

För egen del tycker jag att lagom upptrappning av sina äventyr är bäst...då har man dessutom något häftigare att se fram emot..

Ej i ide än

Hej!
Håller med brunbjörnen tidigare,(snake), om vilken sysselsättning som var att föredra under fredagskvällen.
Vi tog en fika i Valbo på Söndagen, Det var dock lite ”folk” där…

Kul att du hade en bra tur.

/Brunbjörn nr 2

Ej i ide än

Hej!
Jag håller med brunbjörnen (snake) att whiskey och mörk choklad var det enda rätta sättet att fördriva fredagskvällen på.
Vi stannade i Valbo och åt en torr bulle på fiket på hemvägen och erbjöd lift till ej bilburna, utan napp.

/Brunbjörn nr 2.

hej!!! hoppas du har det bra!!! Så ni fick äta en torr bulle... stackare!!! Jag ringde till stugan och bad de meddela er men det lyckades visst inte!! sorry!! Vad händer annars då? Hade ni det bra p åer tur? Nådde ni toppen?? Ska ni upp snart igen får ni slå en pling...
Ha det så jätte bra!!! Tack för allt!!

MVH Emma

Jag tror att han menar att riskanalys är ett bra komplement till "learn by living" :)

"Learn by living" låter i alla fall bättre än "learn by dying".

Det Durecallkaninen menar är att man måste vara medveten om riskerna. Folk i gemen resonerar tyvärr ofta väldigt irrationellt när det gäller risker.

"Min morfar rökte hela sitt liv och fick aldrig cancer så rökning är ofarligt"

"Jag har kört bil i 60 år och aldrig krockat så jag behöver inte säkerhetsbälte"

"Jag har slipat med vinkelslip hela mitt liv och aldrig fått nåt i ögonen så jag behöver inte skyddsglasögon"

"Jag kan hantera en kniv så jag behöver inget parerskydd"

Vi utsätter oss ständigt för faror...

Duracellkaninen; sa:
Eftersom jag tillhör pratkvarnarna, så tänker jag faktiskt vara så fräck att jag sticker ut hakan och förstör stämningen lite grand. Jag är nämligen så egoistisk att jag vill slippa att läsa om fler här på utsidan som förlorar nära och kära för att de inte ville tänka ett steg längre.
Jag har lite svårt att förstå din aggresivt negativa inställning till ensamvandring när jag i din profil ser att du sysslar med klättring som ju måste vara åtminstone en tiopotens farligare än ensamvandring (hur många klättrare omkommer varje år).
Vad jag har sett i dessa trådar är det ingen som påstått att ensamvadring, eller vandring i grupp heller föresten, är ofarligt. Men vi utsätter oss alla för massor av faror i vardagen som vi inte ens bryr oss om att reflektera över. Vi vistas ensamma i vår lägenhet/hus (farligt!) Vi rör oss i trafiken (Farligt!) Vi äter fel sorts mat (Farligt!) Vi går och jobbar fast vi är sjuka (Farligt!). Jag kan göra listan hur lång som helst! Vi utsätter oss ständigt för faror, vi gör missbedömningar i många lägen som kan få till konsekvens att vi skadas eller i värsta fall omkommer. Jag kan inte heller se att det skulle vara värre att förlora någon anhörig under en fjällvandring än att göra det i trafiken t.ex. Men inte avstår vi från att köra/åka bil för det.

Till sist kan jag inte låta bli att även jag länka till sidan som Per Burström länkade till i ursprungstråden: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=460585&previousRenderType=2 för att sprida en lite mer nyanserad bild om "farliga saker".

- Tänk efter först - Gör sedan - Berika ditt liv med nya intryck!

Att låta rädsla för allt som verkar farligt styra ens handlingar = Ett troligen långt men innehållslöst liv

_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_

Och Emma, kul att du fick en fin vandring!

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

[Ändrat av cnygardh 2005-10-14 kl 20:10]

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg