Nu var ju inte avsikten med att visa bilderna på min gröna Alaska att mena att du, som uppenbarligen är mindre än jag, skulle se just den säcken som ett förslag åt dig. Vad bilderna skulle visa var att Grönlandsramen enkelt går att få in tätt intill ryggen - oberoende av hur mycket som är lastat och hänger där bak. Och det även utan toppstramare. Förutsatt att allt är rätt och perfekt injusterat för bärarens rygg!... Tveksam om jag ens skulle orka lyfta den stora gröna ramryggsäcken på bild
tidigare i tråden från marken, än mindre vandra med den, oavsett bärsystem! ...
... har ofta inte möjlighet att ställa ryggen kort nog.
Vad som skulle vara min rekommendation till dig är en Alaska uppbyggd som min blå:
Korta 5-stegade ramen, sena nylonsäcken (dvs versionen med termosficka) samt sista 'Special' bärsystemet - och sedan lite handarbetsintresse och delar från säckarna som offrar huvuddelarna. Om du läser texten om den blå i det här inlägget och tittar på den blå i bilderna i inlägget strax intill så kommer du att se en riktig ramryggsäck som är injusterad för en kort tjej på sådär 150 cm, som ville låna en "vuxenvolymsäck" för en längre promenad. Hon var muskulös och tränad nog för det så jag byggde om den blå lite för att bli bra till just den uppgiften/applikationen. Om du tänker bort ramförlängaren och packsäckarna från den blå - så har du en riktig ramryggsäck som skulle passa dig perfekt. Jag ska se om jag kan fixa till den som nyss beskriven och ta några bilder ikväll.
Eftersom jag inte vet vars du bor så kanske det är ett opraktiskt erbjudande, men du är varmt välkommen att titta förbi och prova den. Och om du sedan vill ha en likadan så kan vi säkert hjälpas åt att skapa en...
/Odd