Tack för era svar!
Hade egentligen gärna testat en gammal ramryggsäck, om inte annat för att känna skillnaden.
Men om man ska leta efter något nytt som kan funka hyfsat. Vilka märken har lite mer framåtböjd form? Hellre hög än tjock och med tyngdpunkten nära ryggen? Jag behöver ca 55 liter och tänker mig inte att lasta så mycket mer än 12 kg (men det är tungt för mig!) Är typ 162 cm så ganska kort. Har ingen butik i närheten med något jättesortiment och jag kan ju inte beställa hem hela webbutiken för att testa!
Läste om exosen ovan och är sugen på att testa den, eller kanske snarare dammodellen. Fler tips?
Ja, 12 kg låter tungt oavsett. Jag är 17 cm/60 kg, tycker att 10 kg är min övre trivselgräns och lyckas hålla mig till det även på sommar/höstturer med tält (proviant för mer än två veckor spräcker gränsen, men äts ju upp snart).
Men jag har, p g a allt mellan medföljande småbarn till transport av klätterprylar, också fått bära riktigt tungt, och det hade jag
inte fixat utan en välkonstruerad ramsäck som Alaska. Av någon anledning passade Fjällrävens ramar mig sämre fast jag älskade deras Gyro-bälte, så det är väldigt individuellt. Principen är oavsett, att jag bär hela lasten på höftbältet - allt annat tycker jag är en plåga.
Testa gärna någon klassisk ramsäck för att veta hur det känns, men jag tror inte du ska behöva en sådan för laster kring 12 kg. Nedan exempel på moderna säckar med "halvextern" ram, som jag själv testat och därför vågar uttala mig om. Jag har ju valt bort många andra tänkbara, eftersom jag förutom bra bäregnskaper också vill ha ventilerad rygg och gott om yttre fickor och fästen. Så andra får tipsa om mer avskalade varianter, om det är en sådan du hellre vill ha.
Osprey Exos upplevde jag som mycket välbalanserad, men lastöverföringen till höftbältet var lite för mjuk, vilket började kännas vid just ca 12-15 kg, men det bör ju inte spela någon roll för dina syften. En annan reservation är att jag hade den gamla ljusgrå versionen med tunnare smidigare axelremmar och höftbälte. De nya mer uppolstrade upplevde jag som en försämring, när jag provade i butik. Den mörka färgen är också klart till nackdel (tänk smältande smör i matpåsen).
Osprey har sedan dess kommit ut med
Levity/Lumina-serien, som bygger på samma principer med halvextern ram och ventilerad rygg. De väger mindre än Exos och är ljusa i tyget. Jag skulle nog hellre testa någon av dem än "nya" Exos, om jag behövde en ny ryggsäck. De har tyvärr skippat fickor på höftbältet, men det är lätt att köpa till lösa påträdbara, om man vill).
Mammut Creon/Crea Light bygger på samma principer, men har bättre lastöverföring till höftbältet. Ramen går att böja till lite för individuell finanpassning. Den tillverkas tyvärr inte längre, men springer du på någon på rea eller utförsäljning, så kan det vara värt att testa.
Men OBS - att säckarna ovan råkade passa just mig är ingen garanti. Det finns inget annat sätt att veta om en ryggsäck passar just din kropp än att testa. Ta hem några kandidater på öppet köp och/eller med fri frakt & retur, lasta med det du tänkt bära och testa grundligt.
Balansen kan du testa såhär:
- Ta på den fullastade säcken. Ställ in rygglängd m m så att ingen vertikal last vilar på axelremmarna med åtdraget höftbälte. Om det inte alls går - skippa den säcken.
- Lossa nu på axelremmarna, tills ryggsäcken (eventuellt) börjar falla från ryggen (mina säckar gör
inte det). Mecka gärna lite med toppstramarna, som troligen bättrar på balansen.
- Gå runt i det läget i en så upprätt ställning som känns naturlig för dig (experimentera gärna med att svanka/puta ut med magen lite extra, i stället för att kröka rygg). Den ryggsäck som kräver minst (eller ingen) "tillhållning" med axelremmarna för att inte falla ut, vinner just den tävlingsgrenen (men det hjälper inte om du inte trivs med den av andra skäl).
Två tankar till:
- Låt dig inte luras av beteckningarna "dam" och "herr". Det är inte alls säkert att "dam" passar just dig. Det gör det sällan på min rygg i alla fall.
- Låt dig inte heller luras av att ett stort/brett/tjockpolstrat bärsytem nödvändigtvis resulterar i en större bärkomfort. jag upplever ofta att det motsatta gäller, eftersom tunna/mjuka remmar och bälten bättre anpassar sig till min kropp.