Ryggsäck med kraftig "tälthållare" högst upp

Intressanta tips. Jo en Skarja eller Alaska skulle nog helt klart kunna vara intressant. Men ska kolla den övriga marknaden av externa ramryggsäckar också! Hur mycket i runda slängar väger en Alaska eller Skarja tror du?
Några kilo mer än din 1,5kg-gräns. Jag antar att en 'ren' gammal nylonAlaska väger runt 2,1-2,7 nånting, och ett monster som min underbara gröna väger mer. Bra mycket mer...

Kollade lite snabbt på tradera och såg följande: http://www.tradera.com/item/344582/261239197/haglofs-ryggsack-fritid-resor-vandrar-ryggsack- Vad är det för modell? Ser ut som att det skulle kunna passa mig eftersom jag har ganska lite packning utöver den stora skrymmande packraften och paddlarna...
En antik gammal föregångare till Skarjan - med stålram... Glöm den, sikta på en modernare sak med aluminiumram!
 
Jag slår ett slag för min ramsäck, som ofta används som paddelsäck.
https://seekoutside.com/lightweight-backpacking-packs/

Sedan så tror jag inte varken alaska/gyro (vassa ringar/spännen m,+ stora) är optimala att fästa på en packraft...bara antar att du ska paddla med ryggsäck på packraften?

Har en FR Juvas gyro själv och den hade jag aldrig fått på en packraft....eller vågat, då det är polarens;)
 
Jag slår ett slag för min ramsäck, som ofta används som paddelsäck.
https://seekoutside.com/lightweight-backpacking-packs/

Sedan så tror jag inte varken alaska/gyro (vassa ringar/spännen m,+ stora) är optimala att fästa på en packraft...bara antar att du ska paddla med ryggsäck på packraften?

Har en FR Juvas gyro själv och den hade jag aldrig fått på en packraft....eller vågat, då det är polarens;)

Har kollat en hel del på Seekoutsides säckar tidigare. Men inte hittat någon europeisk återförsäljare. Totala kostnaden med tull och importavgifter blir ju gigantiska. Så dom går tyvärr bort även om det troligtvis är kanonfina ryggor.

Jo men det är ju klart att man ska ha ryggsäcken på packraften efter det att man vandrat med packraften på ryggsäcken så att säga. Men vadå, sticker det ut vassa saker från Alaska/Skarja? Låter ju minst sagt märkligt!
 
Hej på er!

Jag har fått lära mig sedan jag var liten att man ska packa tunga saker så nära ryggen som möjligt och ju högre upp desto bättre.

Stämmer detta fortfarande?

Jag vandrar nämligen en hel del med en 4kg tung packraft, men har ingen bra ryggsäck att fästa packraften på. I nuläget har jag packraften längst ner, under ryggsäcken. Så den daskar och slår mot rumpan hela tiden. Störtirriterande.

Jag tänker mig att det absolut bästa vore att ha packraften högst upp, ihoprullad. Så som folk alltid transporterade ihoprullade liggunderlag förr i tiden (och kanske fortfarande?).

Finns det fortfarande vettiga ryggsäckar med en ordentlig, kraftig, fästanordning högst upp, ovanför locket på ryggsäcken?

Alltså, ryggsäcken ska uppfylla följande önskemål (kanske är det en omöjlighet?). I inbördes ordning, viktigast högst upp:

Slitstark fästanordning för tunga rullade objekt högst upp
Volym, minimum 60 liter. Gärna lite mer.
Stooora sidofack, gärna höga. Tänk paddelförvaring.
Vikt max 1,5 kilo
Möjlighet att fästa karbinhakar/remmar
Komprimerbar

Tack på förhand

Mvh
Martin

Nu frågar du iofs efter en specifik ryggsäcksmodell, men eftersom det rör packrafting så funkar det nog att ha den ihoprullad under topplocket på de flesta större ryggsäckar. Jag gör så och det funkar utmärkt. Bifogar bild, även om det syns ganska dåligt:

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=79914&set=lp
 
... och ett monster som min underbara gröna väger mer. Bra mycket mer...
Jag blev lite nyfiken, så jag röjde ur allting som normalt ligger förvarat i min sena gröna Haglöfs Alaska (nästan allt ligger där, i beredskap så att säga) och lånade sambons resväskvåg: Själva säcken med ram, ramförlängare, Mantorsele och höftbälte väger 4130 gram. Sedan tillkommer de två originalpackpåsarna som väger 220 gram vardera. Så summa summarum 4570 gram för Alaskan komplett,

förutom fyllningen, så som den ser ut på bilderna Joanna länkade till. Sedan tillkommer allt det jag med ålderns rätt anser att man vill ha med sig för ett bekvämt, njutbart och stressfritt lång(sam)semestrande i ödemark... Att skutta fram, till och med springa!, som vissa ses göra längs vandringslederna är mig fullständigt väsensfrämmande. Jag går kanske några kilometer per dag, stannar gärna några dagar här och där - kort sagt: Har aldrig bråttom! Livet är inte avsett att stressas igenom.

"Life isn't a race - you don't want to finish first."
 
Senast ändrad:
... sticker det ut vassa saker från Alaska/Skarja? Låter ju minst sagt märkligt!
Det som "sticker ut" på min är låssprintarnas fjäderringar (som låser ihop ram och ramförlängare) men dom är överkurs, normalt sitter ramförlängaren bra utan ditborrad extra låsning. Men som kärnkraftare så var det naturligt för mig med både redundans och diversifiering - ren miljöskada från ett yrkesliv i Forsmark...
I nederändarna sätter alla som är mån om golv, både sina egna hemma och andras borta, på gummitassarna från Ajile som jag visade i den blås renoveringstråd.
Diverse metallspännen kan enkelt bytas mot moderna i plast om man så tycker - men då går naturligtvis en del av 35-40 + kilosförmågan förlorad. Metall böjer sig möjligen, modern plastic spricker sägs det...
 
Hur mycket i runda slängar väger en Alaska eller Skarja tror du?
Gick och vägde min egen trotjänare (Alaska). Ca 2, 6 kg, inkl. nedre packpåsen och det extrastoppade bältet (som inte hörde till standard utan fick köpas separat). Däremot inga avancerade axelremmar i stil med dem som Polar300 visar på sina bilder.

Tycker Alaska slår Skarja vad gäller bäregenskaper, men dels är det individuellt, och dels ska du ju inte bära så tungt. Jag använde Alaskan på den tiden jag fick bära för mig själv + två små barn.
 
... Och att uppfylla ditt fjärde krav är naturligtvis omöjligt, det är rent fysikaliskt omöjligt till och med. ...
En tom Grönlandsram (5-stegad med axelremmarna men utan höftbälte) väger ungefär 1,3 kg och i det häradet ligger alla bärkraftiga fullstora aluminiumramar - oberoende av märke. Så din dröm om 1,5 kg är fysikaliskt omöjlig, hade du skrivit 2,5 kg så vore det kanske mer möjligt.

Men visst, med en ram svetsad i titan och tunnaste bärremmar/bälte + säck gjord i cuben fibre kanske du skulle kunna få ihop något Alaskajämbördigt nere vid 1-2 kg. Vilken kostnad är dom eliminerade kilogrammen värda? ;)
 
Ni som vet, blev Alaskan mycket tyngre med åren? Eller har vi alla onogrranna viågar? Min, inköpt ca 1987, har följande vikter på min våg:
Ryggsäcken, helt orginal 2360g
packpåse 150g styck
ramförlängare 180g
(Dessutom behöver man två packremmar 15g styck för att fästa en packpåse nertill.)

Jag har är lite sugen på att skaffa en ny ramryggsäck som kan lasta hyfsat mycket, men har inte hittat något som verkar bättre än Alaskan förutom just unaweep. Går man in på t ex XXL och tittar så känns det ju som nästan alla säckar, ram eller ej, är så tunga att man riskerar ryggskador bara av att lyfta ned dem från hängaren, men namnet XXL kanske syftar på vad deras produkter väger? ;)

Jag ska kanske lägga till att jag tror Alaskan är en utmärkt lösning på det ursprungliga packraftproblemet, det är bättre att lasta högt, och det kommer att fungera 100 ggr bättre än det du beskriver nu. Men du behöver få tag i en Alaska med ramförlängare, annars tror kommer packraften nog att tendera att glida framåt så man får gamnacke. Obekvämt, det var pga sådana problem jag skaffade ramförlängaren.
 
Den här tråden börjar bli kanonkul att följa. Trodde ju aldrig att någon skulle få mig till att fundera på att köpa en ryggsäck som väger över 2 kilo. Haha. Ska svänga förbi återvinningen och hjärta till hjärta i min stad lite oftare hädanefter - jag har sett skarjor stå där både nu och då i nyskick för en femtiolapp.

Men den så kallade ramförlängaren - den sitter alltså högst upp, bakom nacken, som jag förstår det?

Det ligger ju en alaska på blocket nu, men den verkar väl inte ha någon förlängare;

https://www.blocket.se/jonkoping/Haglofs_Alaska_67763347.htm?ca=14&w=3&last=1
 
Der stämmer arr ramförlängaren sitter upptill, polar300 har en sådan på bilderna i tråden som johanna länkade till längre upp. Blocketryggsäcken ser ju bra ut men har ingen ramförlängare. Den är inte heller från 2012 utan betydligt äldre, de böt bort loggan på ryggsäcken 2000. Nu är det kanske bara en fördel om de blev tyngre och tyngre med tiden. Det ser bakifrån ut att vara samma avbärarbälte som jag har på min. Det fungerar bra för mig utan att ha en massa extra stoppning (vikt).
 
Om du inte har så mycket packning behöver du kanske inte ramförlängaren, men behöver kanske byta ut själva säcken.

Det går ju också att tillverka en ramförlängare själv av lämpliga rör. Jag har faktiskt gjort en till min gamla Skarja av trälister. Fasade av och tryckte ner två fyrkantlister i rören.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg