Ryggsäck med kraftig "tälthållare" högst upp

Ni som vet, blev Alaskan mycket tyngre med åren? Eller har vi alla onogrranna vågar? Min, inköpt ca 1987, har följande vikter på min våg: Ryggsäcken, helt orginal 2360g packpåse 150g styck ramförlängare 180g (Dessutom behöver man två packremmar 15g styck för att fästa en packpåse nertill.) ...
Det låter som du har en gammal nylonalaska, kanske till och med på en fyrstegad ram? Ja, dom blev allt tyngre med åren. Bara höftbältet på de sista årens version väger sådär 700+ gram... Och femstegad ram är naturligtvis tyngre än fyrstegad ram (men också stabilare!). Och den tjocka mjuka textilen som Haglöfs införde (på sent 80-/tidigt 90-tal?) är klart tyngre än den äldre och tunnare nylonen. Likadant är det med bärselen, ju senare (och bättre/mer ergonomisk) ju tyngre.

Pillar man sedan dit en ramförlängare, dubblerar packpåsen, en Mantorsele etc
- så kommer man fram till mitt bekväma och kapabla 4-5 kilos monster.
Som sitter som gjuten på min rygg...
 
Kollade just, jo jag har en fyrstegad ram. Då förstår jag skillnadena. Är dock fortfarande lite förvånad över att man lagt på så mycket vikt då jag upplever min som stabil och den alltid burit all packning väl, förutom gamnacksproblemet jag beskrev ovan, som löstes med ramförlängaren. Det är ju egentligen ett mycket bra betyg att det 30 år senare är svårt att hitta ett bättre och lättare alternativ om man vill kunna vara ute 14+ dagar utan proviantering, och dessutom har en ganska "tung" fotohobby. Försöker dock få ner vikten så mycket som möjligt då jag tycker upplevelsen blir mer njutbar.
 
Vikten på min egen Alaska stämmer grovt med qy:s, och det är mycket riktigt nylonversionen med rätt enkla axelremmar. Inköpt på tidigt 80-tal.

Lätt OT
Personligen gillar jag inte alls utvecklingen mot allt bredare och mer stoppade bärremmar och höftbälten, och jag saknar dem inte alls på min Alaska - tvärtom. De är tyngre, samlar mer vatten, och ju bredare, mer stoppade och därmed stelare och mindre flexibla de blir, desto större är risken att kanterna hamnar fel någonstans på min ställvis beniga kropp och skaver.
Hela vitsen med en välgjord ramsäck är just att balansen är så perfekt och lasten hamnar på så rätt ställen, att det inte ska behövas så mycket polstring.

Nya mer välstoppade Osprey Exos känns t ex riktigt oskön jämfört med min gamla, som har mjuka, tunna remmar och bälte, som kunde lägga sig flexibelt mot kroppen.
De monsterstoppade säckarna är säkert jättesköna på just de kroppar de råkar passa på, men chanserna att de gör det minskar ju med ökande "monsterfaktorn".
 
Unaweep kanske kommer närmast det du söker?? Den är lätt, går att packa mycket i (om du väljer en stor och vattentät säck), samt går att få med ramförlängare om jag inte missminner mig. Priset...dyrt.
 
Senast ändrad:
Vid närmare eftertanke håller jag med nermander om att du kanske kan ha packraften fastsatt på nedre delen av ramen på en Alaska om 65 liter i huvudsäcken räcker till resten. Du missar lite av "bära högt" finessen, men får ändå en vettig viktfördelning, och framförallt sitter packraften fast ordentligt på ett vettigt ställe. Dessutom blir det mycket lättare att få tag i en Alaska om ramförlängare inte är ett krav. En budgetlösning som är genomförbar i praktiken?
 
Vid närmare eftertanke håller jag med nermander om att du kanske kan ha packraften fastsatt på nedre delen av ramen på en Alaska om 65 liter i huvudsäcken räcker till resten. Du missar lite av "bära högt" finessen, men får ändå en vettig viktfördelning, och framförallt sitter packraften fast ordentligt på ett vettigt ställe. Dessutom blir det mycket lättare att få tag i en Alaska om ramförlängare inte är ett krav. En budgetlösning som är genomförbar i praktiken?

Ja, tror det skulle funka bra faktiskt. Det absolut viktigaste är att jag inte har en packraft som hänger och dinglar och slår in i rumpan när jag går.

Hursomhelst, är det något särskilt att tänka på vid inköp av en begagnad alaska? Några särskilt utsatta områden som slits ut snabbt?

Yodaswe, om du har lust kan du skicka iväg ett pm till mail med lite info om ryggan, vill gärna se lite bilder och så om det går för sig.
 
Jag har bara erfarenhet av min som varit väldigt problemfri, så de är svårt att ge råd men jag gör ett försök.

Det första att ta ställning till är om du vill ha en äldre lättare eller en lite nyare med mer features. Du kan ju be ägaren väga den . Det finns en hel del info i tråden så du kan ta ställning till din preferens. Jag är dessutom lite osäker på vilker år jag köpte min, den kan vara upp till ett par år äldre, så utgå inte från att en 87:a väger 2360g. Redan den har vissa mindre features som ökar vikten, så ännu tidigare är gissningvis något lättare.

På min kan man dela av 65 l säcken och öppna undre delen m två dragkedjor, viktilg att framförallt dragkedjorna fungerar bra, det även om du inte avser att använda delningen. Om den har spännen av plast ska de inte vara utslitna så de går upp vid belastning (prutning on du är beredd att byta ut dem själv). Osmart användning av snölåsen kan leda till att kanalerna till snöret slits, men det tycker inte jag är ett jätteproblem.

Det ska följa med en 25 l packpåse och två spännband till den, annars är ryggsäcken inte komplett. Du behöver ev inte packpåsen, men i så fall ska ju priset vara rejält under "normalpris" då det saknas delar (Vad "normalpris" är vet jag inte.)

Det borde gå bra att få tag i en som inte är jättesliten.

Det finns säkert mer andra kan fylla på med.
 
Senast ändrad:
Ytterfickorna hjälper i åldersbestämningen. Äldst hade sex ytterfickor, sedan gick man ner till fem eftersom en lång termosficka fick ersätta två mindre på högersidan. (Fickan i locket räknas inte in, trots att den är åtkomlig från utsidan...)

Blixtlåset: De allra äldsta Alaskorna hade ett vågrätt blixtlås genom säckväggen och sex ytterfickor.
Senare Alaskor hade två blixtlås i rät vinkel genom säckväggen och fem ytterfickor.
De sista årens Alaskor hade ett bågformigt blixtlås genom säckväggen och fem ytterfickor.

Någonstans mellan sent 80-tal och tidigt 90-tal byttes den insides skyddsbelagda nylonväven ut mot en mjukare, tyngre och mindre prasslig, som dom kallade "PU-belagd Cotesaväv"

I slutet av 90-talet ändrades säckens fastsättning mot ramen och de tre spännbanden mot ramen i toppen försvann. De ersattes av en (extremt tight sydd) sadelgjordsväv med två 'tunnlar' som ramhornen pressades igenom. (Detta hindrade idiotiskt nog sprintlåsning av en ev. ramförlängare...) Och säcken säkrades mot ramen längre ner med fyra kardborre-försedda remmar. Tanken var att säcken skulle kunna tas loss från ramen UTAN att bärsystemet påverkades. Ett 'handtag' syddes också fast i sadelgjorden så att hela säcken enkelt kunde hissas eller hängas upp.

Vid millenieskiftet byttes den vackra broderade hattlogon (som varierat i fastsättning/utformning genom decennierna) mot den strikt minimalistiska H-logon, och två-tre år senare lades tillverkningen ner ("eftersom det blev för dyrt att tillverka ramarna [som tillverkades i Sverige] för att slutprodukten skulle vara säljbar till konsumenter via handeln").

Restlager fanns i butiker ända in på 2010-talet... Nylonalaskan fanns i tre eller fyra färger [grön, blå, svart(?) och orange] Contesaalaskan i två färger [grön och svart]. Snubblar ni över en orange till salu - ring mig! Oberoende av tid på dygnet...

Och ja, avsaknad av packpåse + dess remmar är lika med inkomplett = prisreduktion!
/Odd
 
Tack för denna lilla historielektion! Det är alltid kul att få veta lite mer om sina prylar.
 
Hej på er!

Fick tag på en Alaska till vettigt pris.

Dock undrar jag om det är "normalt" att snölåsen är "tröga" att stänga/öppna? Det är som att det vore något kladd i kanalerna där snöret löper. Någon som har varit med om något liknande tidigare och vet hur man kan få bukt med problemet?

Som det är nu så är det helt hopplöst att stänga snölåsen... och så går det ju inte att ha det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg