Ryggsäck för en ovetande

Hej allihopa!

Första posten här och i begynnelsen av ett begränsat vildmarksintresse.

Mitt konstaterande är:

Jag behöver en passande ryggsäck för 1-2 dagstrippar med låg vikt.

Frågan är:

Vad är en passande modell?

Det största jag bär med mig är tältet, en hammock (17x9cm packat) och ett liggunderlag (28x15cm packat) samt sovsäck.

Jag har tittat lite på Ospreys olika modeller och de verkar passande i pris och storlek. Jag spenderar helst mindre än 1000kr.

Vill gärna ha remmar att fästa tältet och sovsäcken i. Liggunderlaget och Hammocken hoppas jag kunna packa ned i säcken.

Tar inte med köksutrustning eller liknande.

Kan ni hjälpa en vilsen nybörjare? =)
 
Begagnat

Finns många att välja mellan om man inte är så noga.
Sett till dina önskemål om pris och fästpunkter för tält osv så skulle jag rekommendera att kika på begagnatmarknaden där du kan hitta fina äldre ramryggsäckar för bara några hundringar.
Börja med det så får du garanterat mycket ryggsäck för liten summa.
Titta efter fjällräven och haglöfs i första hand.
 
Hejsan!
Jag har en Osprey exos 58. Rätt fin och gedigen säck för ett hyfsat lågt pris och vikt. Remmar har den en del, men om jag var du skulle jag nog satsat på att ha sovsäcken i väskan och tältet längst upp under locket.

Hur som, Ospreys säckar är fina, men vad som är en bra ryggsäck för just dig handlar ju närmast enbart om hur den sitter på din rygg. Köp hem nåt som ser intressant ut och prova hemma, tänk på att lasta i en del vikt (gärna typ det du vill ha med...), då kan du känna av hur bärsystemet funkar på din rygg, samt får en uppfattning vad som får plats.
 
Tack för svar!

Jag ska se över Osprey 58 lite närmare och kolla blocket osv. Lutar dock mer åt att köpa nytt.

Fler tips är varmt välkomna!
 
Ja, som Ayrin säger, sovsäcken är en av de saker som jag vill ha mest skyddad. Vattentät packpåse längst ner i ryggsäcken brukar det bli. Skulle aldrig falla mig in att fästa sovsäcken med remmar utanpå ryggsäcken.

När det gäller val av ryggsäck är det ofta en smaksak och man kan behöva prova sig fram vad som sitter bra.
 
Ska du hitta en ryggsäck som sitter riktigt bra så behöver du prova den, med vikt i.
Personligen så hade jag satsat på en så pass stor säck att även tältet får plats i.
Bör funka med en 55-65 liters.
Tittar man på medelstora ryggsäckar så är de i de lägre volymerna en aning korta. Går man upp 10-15 liter så brukar säcken växa ffa på längden, alltså få en längre rygg vilket kan ge en mycket bättre passform. Dels med tanke på axelremmarna men även så att avbärarbältet hamnar rätt. Den extra längden gör att tältet får plats stående i ryggsäcken.

Min tolkning av TS inlägg är att det är korta turer i ffa skogsmiljö (hammock) och då tycker jag en "ren" säck, alltså så lite som möjligt hängande utanpå är mer lämpligt. Mindre som kan fastna.

Med det sagt så är en begagnad ramryggsäck ett mycket bra val, både ekonomiskt men även när man bär. Nackdelen är väl att man är tvungen att ha en del av packningen på utsidan
 
I Sverige talar och skriver vi på svenska - för att minimera risken för missuppfattningar...

Väskor har barnen till skolan och damer i handen.
Hammocken går inte att bära, den står ute på altanen/gräsmattan.

Så vad du är ute efter är en lämplig ryggsäck för kortare helgturer
och du vilar tydligen då också gärna i en hängmatta...

Utsidan på en ramryggsäck får man slät som en barnrumpa med ett regnskyddsöverdrag,
då fastnar inga grenar om spännremmen är åtdragen. Och som bonus så får man förbättrad
vattenavvisande förmåga... Och begagnade 90-tals ramryggor från kända svenska kvalitets-
tillverkare omsätts oförskämt billigt på begagnatmarknaden nuförtiden.
 
I Sverige talar och skriver vi på svenska - för att minimera risken för missuppfattningar...

Väskor har barnen till skolan och damer i handen.
Hammocken går inte att bära, den står ute på altanen/gräsmattan.

Så vad du är ute efter är en lämplig ryggsäck för kortare helgturer
och du vilar tydligen då också gärna i en hängmatta...
Den enda som skrivit "väska" i den här tråden är jag, en gång, då jag i mitt inlägg växlat mellan "ryggsäck", "väska" och "säck". Det kallas för synonymer, anses ofta vara en språkligt bra sak, och tämligen omöjligt att missförstå för den som inte har grava språkstörningar/anstränger sig för att vara språkpolis. TS har hela tiden använt termen "ryggsäck".

Likaså är "hammock" väl rätt vedertaget för den mer friluftsvinklade hängmattan.

Skärp dig.
 
När det gäller Ärans och Hjältarnas språk är jag knivskarp - alltid...
*Fnys*, knappast som att du beter dig som den skarpaste kniven i lådan just nu.

Det är inte felaktigt att kalla en ryggsäck för en väska, en ryggsäck är ett specialfall av en väska. Kort sagt, alla ryggsäckar är väskor, men alla väskor är inte ryggsäckar.
Så, möjligen en smula mindre specifikt än nödvändigt, men inte fel, och i sammanhanget har jag svårt att tro att någon lyckades missförstå.

Kopplingen hammock - hängmatta kan jag väl hålla med om till viss del, men det är ett begrepp som använts för att betyda "friluftshängmatta" så ofta nu att jag skulle betrakta det som vedertaget på utsidan iaf.

Endast döda språk är statiska.
 
*Fnys*, knappast som att du beter dig som den skarpaste kniven i lådan just nu.

Det är inte felaktigt att kalla en ryggsäck för en väska, en ryggsäck är ett specialfall av en väska. Kort sagt, alla ryggsäckar är väskor, men alla väskor är inte ryggsäckar.
Så, möjligen en smula mindre specifikt än nödvändigt, men inte fel, och i sammanhanget har jag svårt att tro att någon lyckades missförstå.

Kopplingen hammock - hängmatta kan jag väl hålla med om till viss del, men det är ett begrepp som använts för att betyda "friluftshängmatta" så ofta nu att jag skulle betrakta det som vedertaget på utsidan iaf.

Endast döda språk är statiska.

Helt korrekt, en ryggsäck är en väska. Tyvärr är det ofta någon framme och ska göra felaktiga anmärkningar som inte bidrar till trådens ämne alls.

Till trådstartaren så kan jag hålla med rekommendationen om Osprey Exos. Den har hängt med på flera turer för mig och håller bra, de senare modellernas höftspänne ser också bättre ut än mitt gamla. Mycket prisvärd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg