Jag förvarar alla "maskiner" på valfritt gym. Billigare och enklare att testa många olika. Vill man köpa en så går det förstås lättare om man hittat en som man är nöjd med. Det som känns bra och som man utför regelbundet är bättre än teoretiskt "bäst" om man inte klarar eller inte gör.
All rehab är inte för att bli yngre i funktionen, mycket vunnet också att motverka försämring (eller att den går snabbare utför än utan rehab).
Vill man bli bra på något specifikt så är det inte så tokigt att träna på det, det lönar sig. Vill man vandra så kan man göra det, men med den tyngden på packningen som besvären tillåter, som träning då. Blir man bättre av träningen så kan man öka belastningen, annars får man anpassa sig till den som man klarar.
Mina enda besök på gym har varit väntan på en PT-timme. Det är en förfärlig miljö, med imbecill musik och TV-apparater som spyr ur sig såpor eller vad det nu kan vara. Det som fick mig att bryta med min mest långvariga PT var att han aldrig slutade tjata om att lösa gymkort.
Tipset om rullskidor hade varit utmärkt om jag vetat hur man gör. Men att "simulera" rodd eller paddling i en maskin är för mig lika främmande som att simulera löpning på ett löpband eller i en crosstrainer. Jag skulle önska att träning var lika avkopplande, naturligt och omväxlande som löpning.
Nu går det knappast heller att simulera långvandring genom att gå med ryggsäck hemmavid. På en vandring går jag kanske sju timmar om dagen, med stora höjdskillnader, därtill flera dagar i sträck. På min avbrutna Norgetur hann jag inte få ryggbesvär. På alpturen började besvären under den åttonde dagen, och det handlar ju inte om belastningen på de muskler som verkligen arbetar.
Frågan är alltså vad som händer med hållningen i ryggen när jag går med packning och om jag genom ngn form av styrketräning kan förbättra den. Packningen vilar ju till allra största delen på höften, och jag försöker hålla vikten under 14 kg med proviant för sju dagar (nio i fjällen).
Men när jag köpt provianten går jag ett par turer för att känna att packningen sitter bra, och för att påminna mig om de olika justeringarna. Precis som jag alltid på våren sätter upp mina tält för att repetera handgreppen.