Resan över!
Hej alla,
Nu är resan över, och så här blev facit på mina frågor:
Hej alla,
Nu är resan över, och så här blev facit på mina frågor:
Frågan kvarstår obesvarad, jag fick låna ett bra framhjul med dubbelbottnad fälg för resan. Kändes tryggare, då alla är eniga om att dubbelbottnat ÄR starkare även om ingen verkar veta HUR mycket.1)Jag har ett enklare framhjul hemma redan, med enkelbottnad fälg, kan jag ta det eller är det värt besväret/pengarna att skaffa en ny fälg till mitt gamla framhjul?
Hittade en cykelreparatör som svor evig trohet till en av de kedjor som också säljs av Clas Ohlson (ETC, ETX eller nåt?), köpte en sån och ett extra "verktygslöst" kedjelås. Funkar felfritt än så länge.2)Vissa pratar lyriskt om de verktygslösa Sachs-kedjorna, men "min" reservdelsleverantör anser att Shimano är bättre, och att Sachs ändå inte funkar på 7-delade kasetter. Vad gäller?
http://www.sheldonbrown.com besvarade den frågan och mer därtill.3)En bekant påstår att jag kan byta till 8-delad kasett rakt av, vilket förnekas av "min" cykelhandlare. Vem har rätt?
Köpte trissorna från Clas Ohlson, fick putsa upp axelhålet på den ena lite innan den löpte lätt. Annars inga problem och funktionen är klart bättre än innan. Nästa gång provar jag nog dyra trissor för att se om jag märker någon skillnad. Ev. kan det vara bättre att återanvända plåtsköldarna från de gamla trissorna på något sätt istället för att ta de medskickade plastbrickorna, de får följden att växelföraren vidgas något.4) trissor finns från 50-150 kr (minst), märks det egentligen ngn kvalitetsskillnad?
Minsta klingan är ju symmetrisk, jag bara vände på den så hade jag snabbt en helt ny uppsättning flanker att slita på.5)Minsta klingan fram var svår att få tag på, och den ser ganska välbehållen ut. Riskerar jag verkligen något genom att bara byta de två andra?
Provade Tektro och en enklare Shimano. Verkar som om den främsta skillnaden ligger i v-bromsens lagring. Tektron glappade rätt mycket. Detta spelade dock ingen större roll tills jag bytte till ceramicfälg, då uppstod ett obotligt bromsgnissel. Skall man ha en billig broms skall man nog också ha billiga fälgar. Modulering m.m. upplevde jag inte som något problem, trots att jag behöll de gamla bromshandtagen. Bara allt är rakt och stumt så att man kan köra med lite slack var inte det heller några problem.6)Det finns ju flera olika tillverkare av V-bromsar, bl.a. Tektro. Vilka är bra nog att satsa på och vilka skall man undvika? (de är ju rent ut löjligt lika allihop...)