Rusta gammal cykel

Två svar i ett

dabac; sa:
Tyvärr så ställer den dock en del krav på en välfylld "skrotlåda" eller en utförlig shoppingtur innan man kan göra som de tipsar fullt ut.
Som jag skrev i mitt 1a inlägg så har jag själv gjort denna justering på mina cantilever-bromsar. Det enda jag behövde byta för att det skulle gå var bromsvajerhängaren.
Vad är problemet för dig?

Nils-Åke; sa:
4) Att man ska byta allt på en gång gäller inte fram klingorna (det skulle bli tråk dyrt och cykla då). Byta bara de som behövs. Kassett och kedja byts oftast tillsammans (Ja gör det oftast 1 gång per år, 400- 500 mil)
Det finns ingen anledning till att byta kassetten bara för att man byter kedjan. Om man byter kedjan i rätt tid så kan man använda upp till tre kedjor per kassett.

Men hur vet man då att kedjan inte är för mycket sliten?
Man mäter kedjeslitaget, och det enda som behövs är en vanlig tumstock. Läs mer om hur man gör:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm

/Håkan
 
Fortfarande okunnig

dabac; sa:
Eftersom dina frågor är på en sådan grundläggande nivå så antar jag att du inte är särskilt van vid att meka med din cykel.
Jag är väldigt van att skruva cykel, men allt det här är ju saker man inte kan veta om man inte har provat att göra de här bytena tidigare. Det är ju inte som om jag frågar om åt vilket håll man drar loss pedalerna precis.
Det är möjligt att du tycker att du är mycket van vid att skruva på din cykel.
Men eftersom du måste fråga om såpass enkla och grundläggande saker så har dina verkliga kunskaper en hel del att önska.
Alltså ännu en gång:
Lämna in din cykel till en kunnig cykelreparatör.
Gör rent, byt bromsklossar, vajrar, höljen och justera dina nuvarande bromsar istället.
Detta är inte ett svar på min fråga, de bitarna ÄR redan OK, och det får inte skilja för mycket mellan mig och min cykel och de andra i gruppen och deras cyklar. Gör jag inget så blir jag den ende med cantileverbromsar i gänget.[/QUOTE]
Vill du att vi som svarar skall hitta på en ursäkt för dig att köpa V-bromsar?
Behöver du alltså vår tillåtelse för att köpa nya prylar?
Om det är bättre bromsverkan från dina befintliga bromsar du vill ha så har du redan fått all info som en som är "väldigt van att skruva cykel" behöver.
 
Håkan! Skrev att man oftast byter kassett när man byter kedja och detta beroende på att de flesta inte ser kedjebyte som en underhållande åtgärd utan som en reparation när något inte fungerar längre. Sen säger min erfarenhet att om det har gått så pass långt som att framklingorna behöver bytas är nog med största sannolikhet även kedja och kassetten så pass slitna att de behöver bytas. Håller du med?

-Åke
 
Jag håller med

Åke:
När en cykel är väldigt illa underhållen, som den som diskuteras i den här tråden, så håller jag med dig.

Men förhoppningsvis så sköter de flesta, som läser det här, om sina cyklar bättre än vad som är fallet med cykeln i den här tråden.


/Håkan
 
Re: Kassett eller frikrans?

HåkanC; sa:
cykelstina; sa:
Det beror vad det finns plats för. Jag har gjort det bytet, min handlare hittade en smal 8-delad som gick in. Här hänger det mer på handlarens kompetens, har du en handlare som bygger cyklar (och inte bara säljer vad fabriken byggt) så kan du lita på honom.
/Stina
Blandar du inte ihop kassett och frikrans?
/Håkan
Japp Håkan, jag pratade i nattmössan. Vi ville få in en kassett med 8 därbak, men det gick inte. Däremot bytte vi från två till tre kransar fram (+reglade och växelförare).
/Stina
 
Alla är vi barn i början..

User; sa:
Eftersom dina frågor är på en sådan grundläggande nivå så antar jag att du inte är särskilt van vid att meka med din cykel.
Försök istället en duktig cykelmek som kan fixa cykeln åt dig.

jag blir så less på alla dessa inlägg som tycker att man skall lämna in grejer när man inte är tillräckligt kunnig, hur skall man annars lära sig något om man inte börjar någonstans? Och då måste man ju också få ställa lite enklare frågor.. Jag skulle inte kunna ett skvatt om min cykel om jag inte hade börjar experimentera själv..
 
Re: Alla är vi barn i början..

Nyman; sa:
jag blir så less på alla dessa inlägg som tycker att man skall lämna in grejer när man inte är tillräckligt kunnig, hur skall man annars lära sig något om man inte börjar någonstans? Och då måste man ju också få ställa lite enklare frågor.. Jag skulle inte kunna ett skvatt om min cykel om jag inte hade börjar experimentera själv..

Visst är det bra att experimentera, om man är på hemmaplan. Men ska man renovera cykeln för en tur nedåt Europa är det kanske inte så lämpligt att försöka ge sig på saker man inte vet att man kan.
 
Man har väl rimligtvis tid på sig att testa att det fungerar innan man ger sig iväg? Jag tror knappast att man ger sig iväg på en sådan cykeltur utan att kolla att allt som man fixat är ok. Dessutom så litar iaf jag alltid mer på mig själv än någon cykelreparatör, jag har råkat ut för ett antal mindre seriösa sådana.
 
Re: Två svar i ett

HåkanC; sa:
Som jag skrev i mitt 1a inlägg så har jag själv gjort denna justering på mina cantilever-bromsar. Det enda jag behövde byta för att det skulle gå var bromsvajerhängaren.
Vad är problemet för dig?

Att kunna tappa 1000-1500 höjdmeter i en följd i en tät serpentin med 8-15% lutning under full kontroll. Även med bra cantibromsar kan det bli rätt jobbigt innan man når dalgången.
 
Re: vadå grundläggande och enkla?

User; sa:
Men eftersom du måste fråga om såpass enkla och grundläggande saker så har dina verkliga kunskaper en hel del att önska.
Vänligen förklara för mig hur man, utan att ha provat att göra just det bytet, kan veta hur mycket som skiljer mellan en no name V-broms och en Shimano Deore till exempel. Att bara ha provat cyklar med de olika bromsarna räcker ju knappast, då det i det fallet antagligen också är olika fälgar, handtag och bromsklossar som gör en riktig jämförelse omöjlig. (även om vi bortser från saker som ramflex, temperatur och luftfuktighet m.m. som på sitt sätt påverkar bromsprestanda och karaktär)
Förklara gärna också hur jag, utan att ha provat åtskilliga gånger, skall veta exakt hur känsligt det är att blanda något slitna delar med nya delar.
När du ändå är uppe i varv så kan du väl också förklara för mig hur jag utan att ha kört sönder någon skall veta hur mycket starkare en enkelbottnad fälg är jämfört med en dubbelbottnad också.

Du blandar ihop bristande erfarenhet med bristande förståelse. Jag hade inte provat dessa saker, alltså frågade jag om någon hade några erfarenheter att dela med sig av. "Gå till en reparatör" var kanske inte det mest hjälpsamma ur det perspektivet...

Vill man göra det enkelt för sig byter man naturligtvis samtliga inblandade komponenter, vill man göra det billigt byter man det mest uppenbart slitna tills dess att cykeln funkar igen. Bägge dessa metoder har jag provat många gånger förr. Jag ville ha tips om en mer balanserad metod.
 
Canti eller V!

Hej Dan, ursäkta, David! ;)

Jag har själv cyklat genom Pyrenéerna ifrån Barcelona till San Sebastian. Om du inte skall köra hela turen på stigar skulle jag rekommendera dig att spara pengarna till en kall Cervesa(...eller två!) i stället och försöka få fason på de du har.

Jag har just byggt om min 6:e MTB för touring. Jag tog denna gången och bytte de billiga V-bromsarna till ny renoverade XT cantileverbromsar. Det jag tycker är viktigt, framför allt när man färdas i bergiga trakter, är modulering. Tyvärr finns det få V-bromsar som har en jämn överföring av bromskraften. Det blir i mitt tycke bara på och av!

I Januari bytte jag bromsar samtidigt som jag bytte ut min trasiga ram, under min andra långtur i Asien, på en annan cykel. Tog bort och skickade hem dessa XT cantilevelbromsar och monterade i stället ett par Avid ArchRival 5,0 V-bromsar.
Avids V-bromsar hade mer kraft men var inte bättre än canti-bromsarna vad det gäller att ge lagom bromsförmåga för att justera farten i nedförbackarna.

Cantilever räcker bra för touring, även i bergen. Skall du däremot köra på vandringsleder i två veckor kan V-bromsar vara motiverat. Men då handlar det om tex. att få stopp på en femöring för att lägga om kursen. Vad säger att du måste susa ner till botten av backen i ett svep? Ta det lugnt och stanna och njut samt låt fälgsidorna svalna lite! Det är på sina håll ofattbart vackert!

Ha en riktigt skön tur!

PS: Kan du få tag på Wipperman Conex kedjor så köp dessa. De håller nästan dubbelt så länge som Sram. Dessutom är kedjelåset säkrare då hålet är bågformat. Detta gör att det inte låser upp sig lika lätt. Har hänt två ggr med mina Sram-kedjor! Bäst är nog att skippa det helt och nita fast kedjan med kedjeverktyg.
 
Re: Canti eller V!

theDude; sa:
Om du inte skall köra hela turen på stigar ....
Vi försökte! Men det blev en del grusväg, skogsväg och asfalt till slut i alla fall.
theDude; sa:
Men då handlar det om tex. att få stopp på en femöring för att lägga om kursen. Vad säger att du måste susa ner till botten av backen i ett svep?....
Marginaler. Kan jag få stopp på ekipaget snabbt så kan jag också finåka. Om jag hela tiden måste ägna mig åt förbyggande bromsning så blir frihetskänslan lite lidande. Sen kan det vara så dåligt väder i de högsta passen att man vill ner i de varma dalgångarna snabbt bara därför.
theDude; sa:
Det är på sina håll ofattbart vackert!
Instämmer!
theDude; sa:
Tyvärr finns det få V-bromsar som har en jämn överföring av bromskraften. Det blir i mitt tycke bara på och av!
Det har inte jag varit så besvärad av, däremot fick jag ett hopplöst bromsgnissel. Mer om det senare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
olind Råd om uppfräshning av gammal Miyata Mountainbike 8
larsakarlsson Hur är vevlagret gängat på 10år gammal cyclepro ambush Mountainbike 1
erka7371 byte av gammal styrstam (smalare dimension) Mountainbike 5
Maxplosive White cykel från XXL? Mountainbike 6
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
dangermouse Cykel på häststig Mountainbike 11
jonscha Ideal Boommax bra cykel? Ideal bra märke? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg