Två svar i ett
Vad är problemet för dig?
Men hur vet man då att kedjan inte är för mycket sliten?
Man mäter kedjeslitaget, och det enda som behövs är en vanlig tumstock. Läs mer om hur man gör:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm
/Håkan
Som jag skrev i mitt 1a inlägg så har jag själv gjort denna justering på mina cantilever-bromsar. Det enda jag behövde byta för att det skulle gå var bromsvajerhängaren.dabac; sa:Tyvärr så ställer den dock en del krav på en välfylld "skrotlåda" eller en utförlig shoppingtur innan man kan göra som de tipsar fullt ut.
Vad är problemet för dig?
Det finns ingen anledning till att byta kassetten bara för att man byter kedjan. Om man byter kedjan i rätt tid så kan man använda upp till tre kedjor per kassett.Nils-Åke; sa:4) Att man ska byta allt på en gång gäller inte fram klingorna (det skulle bli tråk dyrt och cykla då). Byta bara de som behövs. Kassett och kedja byts oftast tillsammans (Ja gör det oftast 1 gång per år, 400- 500 mil)
Men hur vet man då att kedjan inte är för mycket sliten?
Man mäter kedjeslitaget, och det enda som behövs är en vanlig tumstock. Läs mer om hur man gör:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm
/Håkan