Hej alla,
Jag har en gammal MTB (Deore LX, 7-delat...) som skall rustas för att klara ytterligare en cykelsemester, 2 veckor i pyreneerna. (Då jag inte är ute och lerar ner mig varje helg längre så har jag svårt att motivera mig till att köpa helt ny cykel...) Det jag själv har insett behöver göras är följande: Nytt framhjul alt. fälg, ny kedja, ny kasett, nya trissor, nya klingor. Har dock fått lite olika info om vad som funkar/är bäst att göra.
1)Jag har ett enklare framhjul hemma redan, med enkelbottnad fälg, kan jag ta det eller är det värt besväret/pengarna att skaffa en ny fälg till mitt gamla framhjul?
2)Vissa pratar lyriskt om de verktygslösa Sachs-kedjorna, men "min" reservdelsleverantör anser att Shimano är bättre, och att Sachs ändå inte funkar på 7-delade kasetter. Vad gäller?
3)En bekant påstår att jag kan byta till 8-delad kasett rakt av, vilket förnekas av "min" cykelhandlare. Vem har rätt?
4) trissor finns från 50-150 kr (minst), märks det egentligen ngn kvalitetsskillnad?
5)Minsta klingan fram var svår att få tag på, och den ser ganska välbehållen ut. Riskerar jag verkligen något genom att bara byta de två andra?
6)Det finns ju flera olika tillverkare av V-bromsar, bl.a. Tektro. Vilka är bra nog att satsa på och vilka skall man undvika? (de är ju rent ut löjligt lika allihop...)
Tack på förhand!
Jag har en gammal MTB (Deore LX, 7-delat...) som skall rustas för att klara ytterligare en cykelsemester, 2 veckor i pyreneerna. (Då jag inte är ute och lerar ner mig varje helg längre så har jag svårt att motivera mig till att köpa helt ny cykel...) Det jag själv har insett behöver göras är följande: Nytt framhjul alt. fälg, ny kedja, ny kasett, nya trissor, nya klingor. Har dock fått lite olika info om vad som funkar/är bäst att göra.
1)Jag har ett enklare framhjul hemma redan, med enkelbottnad fälg, kan jag ta det eller är det värt besväret/pengarna att skaffa en ny fälg till mitt gamla framhjul?
2)Vissa pratar lyriskt om de verktygslösa Sachs-kedjorna, men "min" reservdelsleverantör anser att Shimano är bättre, och att Sachs ändå inte funkar på 7-delade kasetter. Vad gäller?
3)En bekant påstår att jag kan byta till 8-delad kasett rakt av, vilket förnekas av "min" cykelhandlare. Vem har rätt?
4) trissor finns från 50-150 kr (minst), märks det egentligen ngn kvalitetsskillnad?
5)Minsta klingan fram var svår att få tag på, och den ser ganska välbehållen ut. Riskerar jag verkligen något genom att bara byta de två andra?
6)Det finns ju flera olika tillverkare av V-bromsar, bl.a. Tektro. Vilka är bra nog att satsa på och vilka skall man undvika? (de är ju rent ut löjligt lika allihop...)
Tack på förhand!