Runt Keb

Jag har hört lite olika kring vandringen runt keb.
Det ser inte ut att vara så svårt på kartan, men har hört att den ska vara svår på vissa ställen.
Klara jag att gå den med ungar på 11 och 12 år?
Man skulle visst upp på is och gå?
Jag har inte brottom så vi går så långt som vi känner för varje dag.

Har det kommet mycket mygg än?

Senast ändrad:
Vilken runda menar du? Trepassleden? Eller bara upp på Keb-toppen?

Myggen har kommit ja. Fortfarande en hel del snö kvar i vissa dalar också (Unna Räita och Nallo bla).

// Jocke

Jag hade tänkt mig efter toppen, och då ner till Laddjubahta och vidare runt Kuoperjåkka och upp Guobirvaggi vidare till Tarfalastugan och sedan ner till Keb fjällstation.

Eller om det finns en annan väg med ungefär samma sträckning.

Jag hade tänkt mig efter toppen, och då ner till Laddjubahta och vidare runt Kuoperjåkka och upp Guobirvaggi vidare till Tarfalastugan och sedan ner till Keb fjällstation.

Eller om det finns en annan väg med ungefär samma sträckning.

Passet mellan Koupervagge och Tarfala är i princip helt snötäckt. Det blir dessutom en hel del plumsande då stora delar av snötäckena inte bär.

Mygg är inga problem än på högre höjd (>1000 m). I Ladjovagge var de inte heller alltför betungande så länge vinden friskade i.

Rätt tidigt

Hej!

Om du menar att gå nu, så får du nog räkna med en hel del snö i vissa passager. Goubirvagge - Tarfala, t.ex. har ofta snöpassager långt in i augusti. Och har man otur där, så är nedgången till Tarfala rätt omöjlig utan isutrustning. Jag har själv blivit tvungen att vända en gång, när jag skulle gå åt andra hållet, dvs från Tarfala till Guobirvagge eftersom det var ren blankis i en passage.

Nu vet jag inte hur många dagar ni har på er, men den klassiska "Kebne runt" går från Nikkaluokta norrut genom Vistasvaggi - Stuor Reaiddavaggi (Nallu) - Sälka - Laddtjuvaggi - Kebne fjällstation - Nikkaluokta. Det är en betydligt snällare tur. Risken är att det finns snö i passagen Nallu - Sälkastugorna. Då blir det till att pulsa.

För toppbestigning av Kebne tillsammans med barn, rekommenderar jag de guidade turerna. Det är bara någon vecka - tio dagar sedan som den leden kunde öppnas, tack vare idogt arbete från fjällstationens medarbetare. Turen innebär passage där man tar hjälp av fasta rep i klippan, men klaras av normalstarka personer.

God tur!
Bert

Ja där ser man.....
Vi kommer att komma fram den 27 juli till fjällstationen.
Därefter i lugnt tempo ta oss upp till toppen den dagen som vädret verkar ok.
Det var sedan som jag tänkte ta en tur runt keb och tiden borde (om vädret är bra) bli runt
den 30Juli - 1 Aug och då också ta god tid på oss, då jag inte vill köra skiten ur ungar eller mig själv :)
Får väl fråga i fjällstationen när man kommer, och höra snödjupet i passagen.
Det hade vart riktigt kul att kunna göra denna tur och gå i passen och se höjderna.

Keb runt

Kommer att gå för första gången med barn (12 &13 år ) runt Keb. Nikkalauokta,Vistas,Nallo,Sälka,Singi och om orken finns göra en toppbestigning den 26 eller 27 beroende på vädret. Ha en trevlig tur. Ingela

Kommer att gå för första gången med barn (12 &13 år ) runt Keb. Nikkalauokta,Vistas,Nallo,Sälka,Singi och om orken finns göra en toppbestigning den 26 eller 27 beroende på vädret. Ha en trevlig tur. Ingela

Där ser man.....jag som trodde att jag blev själv däruppe :)
Det blir en ordentilg tur ni ska göra..... vet du hur långt det kommer att bli?

decca: Kul idé, men tror du inte det blir mycket stiga-av-och-gå när du möter vandrare (vilket ju är Kungsledens mest utmärkande drag). Sen avundas jag dig inte att cykla vägen Kebne-Nikka, hoppas du har bra dämpare!

decca: Kul idé, men tror du inte det blir mycket stiga-av-och-gå när du möter vandrare (vilket ju är Kungsledens mest utmärkande drag). Sen avundas jag dig inte att cykla vägen Kebne-Nikka, hoppas du har bra dämpare!

Jo, räknar med att få promenera med hojen ledandes en stor del... Får spurta över spångarna då tillfälle ges :p Inte för att jag på något sätt kommer ha bråttom.
Har god vana från tuff terräng och dämparna är i toppskick, men visst blir det en utmaning :)

(sorry morgan om det blev lite trådkapning)

//MD

Där ser man.....jag som trodde att jag blev själv däruppe :)
Det blir en ordentilg tur ni ska göra..... vet du hur långt det kommer att bli?

Vi har lagt upp en tur på 7 dagar och går ca 12 km per dag. Räknar då med att åka båt från Nikkalauokta upp till Visttasvaggi.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
plaskdaja Snöläge i Keb runt 14 juli Fjällvandring 2
Extrem_skiing Info om fjälläget runt Keb -> söderut Fjällvandring 9
Michel.B Mobiltelefontäckning runt Keb? Fjällvandring 6
thomalin Vandring runt keb Fjällvandring 13
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Vickanvickan Solvear (Lofoten )"lättare" vandringsled ca 2-4 timmar runt. Fjällvandring 6
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 21
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Concor01 Kebnekaise runt Fjällvandring 9
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg