Runt Keb

Magnus...kapa på..så länge du inte kör över mig med cyckeln :)

Hoppas ni får en fin tur Ingela........Jag skulle också vilja gå uppe vid Nallo, så få se i framtiden vad som händer.

Nu har jag nya infallsvinklar på turen......
Vad sägs om att gå ifrån Nikkaluokta via Darfalvaggi till Tarfalla och sedan ner och tälta nedanför drakryggen. Sedan gå ner en bit och gena efter Drakryggen och över till Durings led via Rabots led till sjön på 1327 i slutet på Durings led.

Är det en svår väg?
Tar man sig över Vattnet väster om Rabots Glaciär?

Detta ifrån Kebnekaises Högfjällskarta.

Magnus...kapa på..så länge du inte kör över mig med cyckeln :)

Nej nej, skulle inte falla mig in... Dessutom, kan ju vara din hjälp jag behöver för att tråckla mig ur ekrarna när jag trillat :) enligt den gamla sägnen: "bit ej den hand som föder dig" ....eller nåt sånt :p

// MD

Nu har jag nya infallsvinklar på turen......
Vad sägs om att gå ifrån Nikkaluokta via Darfalvaggi till Tarfalla och sedan ner och tälta nedanför drakryggen. Sedan gå ner en bit och gena efter Drakryggen och över till Durings led via Rabots led till sjön på 1327 i slutet på Durings led.

Är det en svår väg?

Det vill jag hävda, ja. Till att börja med är det ont om tältplatser i Guobirvággi, men "det sägs" att några kan letas upp längst in i dalen vid änden av sjön (har bara varit där på vintern själv). Sedan finns det säkert annat folk som har direkt erfarenhet av Rabots led, men den är nog snarast att betrakta som klättring skulle jag tro. Om jag inte helt villat bort mig går den upp i "ingröpningen" till vänster om den branta bergssida som ligger längst till höger i denna bild:

Vad gäller sjön 1327 består omgivningarna av sten, sten och mera sten, för att inte säga block, och höjden och läget gör även att det gott kan finnas snö och is. Så här såg platsen ut i mitten av augusti 2005:

Alltså: ett annat alternativ vore troligtvis att föredra. :)

:) Jag tycker bilderna är lite charmiga :)

Jag tyckte inte att det såg så brant ut på kartan....hmmm.....var mer orolig för att inte komma över vattnet.
Få se om det är någon som gått Rabots led och kan säga hur det är.
Det är ju natta om man inte kan slå upp tältet vid sjön.....får väl gå fram till kaffedalen isåfall.

Annars så verkade det vara en trevlig rutt utifrån kartan sett.

Jag har gått till Kebnes topp via Östra-, Västa- och Durings led. Flera gånger varje led.
Med rätt förberedelser och tur med vädret är alla alternativ möjliga för normalvandraren.

Att som du föreslår att gena från Kuopervagge till Durings led någonstans mellan Kuopertjåkka, 1506 och Kebnekaises topp är inte möjligt utan repsäkring och ren klättring. Det tar kortare tid att följa Kuopervagge till Kungsleden och följa Singivagge till början av Durings led.

Det finns flera tältplatser öster om sjön, 1193 i Östra Kuopervagge. Underlaget är småsten och fuktig mossa, men fullt möjligt att sätta ett tält.

Har inte högfjällskartan så jag vet inte vilken sjö du menar i slutet av Durlings led på höjd 1327.

Det finns helt fantastiska tältplatser i hela Singivagge och några kilometer av Durings led där den viker av från Singivagge.

I svårighetsgrad klassar jag lederna

Västra leden är enklast.
Östra leden är på vissa ställen nästan vertikal klättring, obehagligt för de med höjdrädsla.
Durings led är mycket stora stenblock och svårast att navigera.

Som vanligt på dessa höjder kan väderförändringen ske mycket snabbt, man ska räkna med att det kan bli nollsikt och snö och vara rustad för det!

Minsta risken och största behållningen får nog du och barna med en guidad tur från Kebne fjällstation.

/Janne

Jag tackar för all info.

Synd att det verkar vara för brant att gena över via Rabots led.
Guidad resa är säkert bra...men det krävs att man då går i deras tempo. Därför går jag med ungarna själv så att vi kan stanna var vi vill.
Navigering är inga problem och rustade för kyla är vi också, så vi gör nog ett försök via Durings led.

Men vi bestämmer oss till 100% när vi väljer i korsningen Fjällstationen eller Tarfalla.

Tarfallastugan, har den försäljning av något slag?

Skulle nog också rekommendera guidad tur på östra leden. Alternativt västra men räkna med att den tar tid, har gjort den på mellan 12 och 16 timmar, beroende på sällskap.. Skulle inte rekommendera att släpa upp packning och tälta i Kaffedalen, har sett det göras men det ser mest väldigt jobbigt ut, det är bättre att göra det till en dagstur, tror ni uppskattar det mer då..

DSC01578.jpg

Edit: Lade till en bild med vyn ner i Kaffedalen från toppen(nästan) av Vierramvare. På andra sidan dalen ser man leden som fortsätter mot toppen. Det är lätt att förvirras as högfjällskartan och tycka att det inte ser så långt ut..

Senast ändrad:
Ser man på!

Vi har också planerat en vecka runt keb (v 31) (fyra pers.) så då kanske vi stöter på varandra!

Ja där ser man.....
Vi kommer att komma fram den 27 juli till fjällstationen.
Därefter i lugnt tempo ta oss upp till toppen den dagen som vädret verkar ok.
Det var sedan som jag tänkte ta en tur runt keb och tiden borde (om vädret är bra) bli runt
den 30Juli - 1 Aug och då också ta god tid på oss, då jag inte vill köra skiten ur ungar eller mig själv :)
Får väl fråga i fjällstationen när man kommer, och höra snödjupet i passagen.
Det hade vart riktigt kul att kunna göra denna tur och gå i passen och se höjderna.

Där ser man, Lars.......Vi stöter säkert ihop.......titta bara efter någon som går på knäna med två ungar springande runt honom, de blir nog jag då :)
Det verkar vara en del som ifrån utsidan som ska upp. Kul om man träffar några.

Där ser man, Lars.......Vi stöter säkert ihop.......titta bara efter någon som går på knäna med två ungar springande runt honom, de blir nog jag då :)
Det verkar vara en del som ifrån utsidan som ska upp. Kul om man träffar några.

Har också funderingar på liknande tur vid ungefär samma tillfälle. Jag åker till Kiruna den 18/7 och hem den 29/7. Jag har en massa olika planer och kommer låta humöret (och om jag träffar något trevligt vandringssällskap) avgöra var jag går, men den preliminära planen är basläger i Vistas och dagsturer därifrån samt ev runt keb (på något sätt). Jag ser ut som...ungefär som på min profilbild och jag bjuder gärna på kaffe!

God Tur!

//magnus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
plaskdaja Snöläge i Keb runt 14 juli Fjällvandring 2
Extrem_skiing Info om fjälläget runt Keb -> söderut Fjällvandring 9
Michel.B Mobiltelefontäckning runt Keb? Fjällvandring 6
thomalin Vandring runt keb Fjällvandring 13
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Vickanvickan Solvear (Lofoten )"lättare" vandringsled ca 2-4 timmar runt. Fjällvandring 6
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 21
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Concor01 Kebnekaise runt Fjällvandring 9
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg