Rumpsäckar

borde kunna vara värt att diskutera. Utemagasinet har i senaste numret en genomgång av ett antal kommersiellt tillgängliga säckar. Den vattentäta Lundhags Moon bedömer de som vettig att förskjuta nedåt.

Vad har ni för erfarenheter av era hemkonstruktioner?

Erik är du nöjd med din rumpsäck? Är den ett hembygge eller en modifierad köpesäck?

Thure

http://www.sssk.se/resurser/bildarkiv/normal/pic_61395.jpg
Stor bild på http://www.sssk.se/skridskonet/bild/bild-v.asp?ID=61395&_large=1
 

Bilagor

  • pic_61395.jpg
    pic_61395.jpg
    94.9 KB · Visningar: 1,420
Hur fungerar en rumpsäck som flytväst? Om man placerar det som ska hålla en flytande bakom röven riskerar man väl att tippa framåt när man väl ligger i vattnet och därmed kan det bli lite jobbigt att hålla huvudet ovanför ytan.

Tänker på att när ryggsäckar utan grenremmar klassas som livsfarligt av vissa så bör väl då en sådan här konstruktion orsaka ramaskri!?
 
Naturligtvis

bör man provbada med hela utrustningen. De som gjort detta har ibland fått modifiera för att ha någorlunda hanterligt flytläge. Om hälften av flytvolymen ligger ovanför midjan torde det vara ganska stabilt förutsatt att totalvolymen inte är stor och lägsta delen av säcken inte är alltför långt ned i vattnet.

Thure
 
Syftet med en rumpsäck är att få låg tyngdpunkt vilket ger effektivare åkning och bättre balans.

En lågt placerad säck bör kunna glida upp lite vid plurr och inte ha en för tight grenrem. Som Thure nämner är det bra att provbada med sin ryggsäck. För alla ryggsäckar blir det en kompromiss mellan högt flytläge och framåttippande kraft. Utan flytkroppar på framsidan blir det alltid en viss framåttippande kraft från ryggsäcken.

Jag har sett både skarpa plurr och övningsplurr med små rumpsäckar och det brukar fungera bra. Stora ryggsäckar och ramsäckar brukar vålla mer problem.
 
Du vet inte hur väl tajmad din fråga är Thure - ryggsäcken provbadades i en vindbrunn en kvart efter att du tog bilden i ditt inlägg....

Notera också den gula ankan bak på ryggsäcken, den har också en historia som erik får berätta själv!
 
Fortsätter lite OT

Hörde om ett plurr under bussresan hem. Var själv nära att plurra vid en udde i närheten av där bilden togs.

Drog då slutsatsen att det är lite lättare att råka ut för en incident när man åker med som deltagare och är mindre koncentrerad på isbedömning än när man är ledare. Marcus som var ledare åkte lite längre ut från land och såg tydligt försvagningen medan jag och Jarl nog tittade mera på ojämnheter i isen och inte observerade isgränser på lite längre avstånd lika bra som Marcus gjorde. När vattnet trängde upp när hängmattan djupnade delade vi på oss.

Thure
 
Senast ändrad:
Tyngdpunkten

på en idealisk rump eller ryggsäck bör tror jag vara i närheten av bålens tyngdpunkt och vridpunkt/vridaxel för att inte störa rörelsemönstret.

Det kan vara skönt för ryggen om vikten ligger över korsbenet i och med att axelpartiet rör sig mera fram och tillbaka över glidfoten för varje skär. Sitter säcken på ett parti som rör sig mera är det risk för att innehållet i säcken sätts i rörelse inne i säcken vilket leder till obalans vilken kostar energi för att kompensera för. Höftpartiet är inte heller stilla utan vickar från sida till sida men rörelserna är mindre här än uppe vid axlarna. Det tyngsta i säcken bör sannolikt ligga nära ryggen och nära mitten av säckens höjd på samma sätt som man packar en kajak för att den skall vaka bättre.

John Wolgers har lite tankar om packning ur plurrningsperspektiv i en läsvärd artikel i SSSKs årsskrift 2009.

Thure
 
Syftet med en rumpsäck är att få låg tyngdpunkt vilket ger effektivare åkning och bättre balans.

Är det inte en stor fördel vid plurr att ha flytkraft långt ner, om man ska bryta sig tillbaks till fast is? Jag inser att det är lite dumt om man flyter med huvudet under vattnet, men så fort man har armarna uppe på isen och börjar bryta så måste det vara grymt mycket effektivare om nederdelen av kroppen har lite mer flytkraft. Vad säger ni som brukar bada?
 
Lite flytkraft

är inte dumt men tricket som jag ser det när man skall ta sig upp på isen är rörelseenergi. Har man fart så glider man upp på isen och kan antingen komma upp eller glida en bra bit innan isen går sönder och man får ta sig upp med fart i nästa brytning. Ryggsäcken och övrig utrustning får inte hindra framfarten upp över iskanten.

Thure
 
Är det inte en stor fördel vid plurr att ha flytkraft långt ner, om man ska bryta sig tillbaks till fast is? Jag inser att det är lite dumt om man flyter med huvudet under vattnet, men så fort man har armarna uppe på isen och börjar bryta så måste det vara grymt mycket effektivare om nederdelen av kroppen har lite mer flytkraft. Vad säger ni som brukar bada?

Nackdelen med lågt placerad flytkraft är att den framåttippande kraften blir stor. Min egen erfarenhet (från egna och andras övnings- och skarpa plurr) är att högt flytläge inte är viktigast vid uppstigning. Den svåraste fasen i uppstigningen, brukar vara att få upp ”vecket” mellan överkropp och ben upp på isen. Då ligger de flesta så framåtlutade att ryggsäcken är helt uppe ur vattnet. Det är främst teknik och vattenvana , samt i viss mån vikt/styrka som är avgörande i detta skede.
 
Finns det någon skräddare...

...som är bra på att modifiera ryggsäckar, om man själv inte har kompetens/tid att flytta bärpaketet? Skräddare finns det gott om, men jag tänker någon som har lite koll på friluftsliv och skridskoåkning. Det finns ju flera bra lättviktssäckar, men de sitter ofta inte så bra om man bara sänker dem, utan att anpassa höftbältet.

Den standardsäck som jag har testat och som sitter bäst (men är tung, 1,4 kilo) är Lundhags Star. den går att sänka två snäpp.