Stöphål flöde uppåt eller nedåt?

Jag har lite svårt att se vilka fysikaliska principer som får vattnet att rinna nedåt. Problemet liknar ju lite att lasta en båt (med snö om du vill) och dra ur bottenpluggen.

Visst vill isen flyta upp, men det hindras av tyngden från snön. En förutsättning för att dränkstöp ska bilda, är ju att snöns tyngd överstiger isen flytkraft.

Kul diskussion Johan.

Min tanke är att vi har en situation med ett tunt islager i botten ovanpå detta ett vattenskikt och överst stöp som är på väg att frysa.

När stöpkakan fryser till i ytan och det frysta ytskicktet tjocknar nedåt finns det kvar vatten mellan stöpiskakan och underisen. En del av det vattnet bildas av underisen som smälter på ovansidan. Ju mer som stöpiskakan överst ökar i tjocklek ju större bör trycket i vattnet under stöpiskakan kunna bli som driver ut vattnet nedåt.

Om överisen i stöphålen är tunn kan den bukta uppåt vilket jag menar skulle kunna vara ett tecken på att min teori i varje fall delvis stämmer.

Vattnet under stöpiskakan lämnar plats för underisen att flyta uppåt.

Thure

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg