Rottefella / löshäl

Re: Re: Kass lösning

Jonas.O; sa:
thureb; sa:
Jag har testat NN 75 mm Rottefella och sulkanten och bindning tog i isen vid avvecklingen av skäret.

Thure

Hej,
beror detta isåfall på den lite annorlunda tekniken med "tåkick" i och med den fria hälen? Om inte, så undrar jag varför bindningen skulle ta i eftersom en Rottefella bindning inte sticker mer utanför skridskon än vilken annan traditionella fasthälsbindning som helst. Eller har jag missförstått resonemanget?

Jonas

Min ordinarie skridsko numera är en modifierad skyllermarkare där jag sidoförskjutit stålskenan 8 mm medialt i förhållande till mittkanalen i SNS-sulan på skon. Med den skridskon och skon går det att luta ca 45 grader utan att sulan tar i. Med den skon (gammal Asolo randsydd telemarksko) jag testade gick det inte att luta skridskon mer än kanske 25 grader innan sulan tog i. Jag kände mig mycket hämmad av detta och ramlade också någon gång till följd av rejäla iskrap.

Man tar något längre skär med lös häl och i slutet av skäret i synnerhet om man böjer knäna rejält som t ex i motvind så är det klar risk att man kör i sulkanten eller NN 75 mm bindningen i isen.

Någon direkt tåkick menar jag inte att man använder med löshäl.

Det är helt enkelt en risk för iskrap på insidan av skon/bindningen som ökar med bredare skosula och om man inte flyttar ut bindningen minst så mycket i förhållande till skenan som ses på Ulf Silfverlings bilder på sidan 2 i den här tråden.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-12-05 kl 22:44]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg