Rottefella / löshäl

Kass lösning

Jag har testat NN 75 mm Rottefella och sulkanten och bindning tog i isen vid avvecklingen av skäret.

Salomon SNS och andra liknande system bygger inte alls lika mycket åt sidan.

Vitsen med lös häl är bland annat att man kan ta längre skär och detta hämmas effektivt om man använder NN 75 mm systemet.

Thure

För er som går på loppisar finns det utmärkta möjligheter att anskaffa Snabber. På mina första löparskidor anno 1966 (tack Täby IS!) som hette SixJeElit (Jernbergs medaljer fanns som dekaler i guld och silver) och var av trä med inslag av balsa och - den tidens stora hype, luftkanaler! - satt den s.k. Y-bindningen. Men den hade ett långt spänne framåt som inte får plats på en skridskoskena. Snabber, som satt på mina första plastskidor, var en svensk rottefellapirat, där idén var att man skulle använda skidstaven för att spänna av sig skidorna. Kort bygel gör att den får plats på skenan. Har alltså fungerat perfekt i mer än trettio år!

Det enda jag saknar är lättare kängor. Garmont är inte roliga att klampa omkring i. Det finns kanske löparskor med Nordic-sula att hitta också på loppisar, men de är ofta extremt låga i vristen. För 15 kr får man arméns kängor. Har man tur passar de foten.

Så om man lyckas hitta sköna skor med Nordicsula som inte är alltför tunga så är det perfekt. Slalompjäxor med snörning, 60-tal till exempel.

Har åkt i överis, vrakis, plogad sprick-is och glanssvårisar utanför Fredlarna, överallt med samma härliga frånskjut!

Lycka till!

Re: Kass lösning

thureb; sa:
Jag har testat NN 75 mm Rottefella och sulkanten och bindning tog i isen vid avvecklingen av skäret.

Minns du om bindningen var centrerad eller utjusterad? På mina kommer bindningen efter justering att sticka ut 50mm mätt från skenan till yttersta punkten. Jmf med 31mm mätt pss till ytterkant ovansida skridsko (omodifierad). Visar det sig att bindningen tar i går det att ta av material på bindningen utan att äventyra dess funktion. Då blir det sulkanten som begränsar skäret.

/Benny

Svar till Thure:

Då måste du ha extrem avveckling av skäret!!!

Visserligen på femtionde året, men med "bandyknän" och tämligen låg hållning kan jag sträcka ut benet i sin fulla längd utan att plåten tar i. Jag kör i år 10 km på c:a 30 min utan packning och hets, plogad bana.

Tänk på att du hör till en elit! Vad vi talar om - tror jag - är en bruksskridsko. Man ska lätt få av och på den. Den ska bibehålla sin inställning. Den ska vara skön att åka med. Den ska inte kosta 4000 pix. Man ska kunna gå i skorna.

Vänligen,
us

Placera rotefellan rätt!

Jag har min skridsko framför mig (har tyvärr ingen digitalkamera) och mäter 43 mm från skenans mitt till den yttersta punkten på innersidan. Ty det är väl ändå bara den som kan vålla problem, om man inte kör extrem pushteknik). Från plattan är det 13 mm.

Bidraget från bindningen utgör endast 2 mm extra material i sidled utöver sulan.

Jag kan alltså inte se att detta skulle innebära större risk för iskontakt. Då har jag lateralförskjutit hela bindningen (enligt Thures anvisningar och egen känsla) utåt.

Kuriosa: den bakre rostfria bygeln, som finns från början, där jag vid behov kan spänna fast min häl, med en wire, sticker faktsikt längre ut!

Skenan är 490 mm lång, en längd som jag tycker passar i de flesta omständigheter.

Jag har aldrig märkt någon vridning av sulan i bindningen. Detta sker däremot ofta med de - ofta felmonterade - standardbindslen man får med de flesta skridskopaketen på marknaden.

Re: Vridstyvhet?

bennys; sa:
På mina Möja mätte jag 21mm över skenan på bakre slitsarna och 22mm på främre. Så på mina blev det 21mm som fick råda. Upplever du någon markant förändring i vridstyvhet efter att du slimmat dina?

jag upplever att vridstyvheten blev mycket mindre när sjag slimmade profilen.
Men det upplever jag som något positivt, se tidigare tråd. Jag vill ha mycket flex i skenan när jag åker is-push.

Däremot är 21 mm bred T-profil för svagt om man t.ex kör ner i en spricka, har kört skridskorna snea ett antal gånger och jag antar att de inte går att räta ut hur många gånger som helst...

Jag upplever att 34mm bredd på T profilen är en bra kompromiss mellan flex och styrka, har ännu inte lyckats kroka till skenorna efter att ha kört ner i en spricka.

/Bo

Krökning?

boe skates; sa:
"har kört skridskorna snea ett antal gånger och jag antar att de inte går att räta ut hur många gånger som helst..."
Bara för att klargöra för mig själv att jag inte missförstår något: Avser du att överdelen på T-profilen blivit sned, typ fläkt sig? Om så, är det vid din frambindning detta skett?

/Benny

Re: Krökning?

bennys; sa:
Bara för att klargöra för mig själv att jag inte missförstår något: Avser du att överdelen på T-profilen blivit sned, typ fläkt sig? Om så, är det vid din frambindning detta skett?

Nej, jag menar att hela skridskon blivit helt krökt, skena och T-profil. Uppifrån såg skridskon ut som ett S.

thureb; sa:

Salomon SNS och andra liknande system bygger inte alls lika mycket åt sidan.

Vitsen med lös häl är bland annat att man kan ta längre skär och detta hämmas effektivt om man använder NN 75 mm systemet.

Thure

Jag har båda, Rottefella- och SNS-skridskor. Bindningen tar aldrig i isen, och jag är en riktigt turboåkare, ung. 15km/30min, översteg osv.Det här är ingen problem(bindningarna är sidoskjuten).

Håller än

En sentida bildkommentar (skridskorna på skannerglaset - rekommenderas ej...) till denna gamla rottefellatråd. Detta är fortfarande mina favoritskenor, så enkla att ta på och av och helt oföränderliga i inställningen. Bara aluminium. Med bra Vibramsula fjädrar det lagom.

snabber1.jpg
snabber2.jpg

thureb; sa:

Thure

Hej,
beror detta isåfall på den lite annorlunda tekniken med "tåkick" i och med den fria hälen? Om inte, så undrar jag varför bindningen skulle ta i eftersom en Rottefella bindning inte sticker mer utanför skridskon än vilken annan traditionella fasthälsbindning som helst. Eller har jag missförstått resonemanget?

Jonas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg