Förlåt Janne det var inte meningen att slå så hårt
Ha ha..... du missade ju tack å lov...så du är förlåten
/Janne
Förlåt Janne det var inte meningen att slå så hårt
Jämför man sen stigen med t ex Tyresta, där jag vet att väldigt få cyklar, så tycker jag verkligen inte att stigarna där är speciellt mindre slitna... det ser som sagt dock lite annorlunda ut. Mtb ger som flera är inne på snäppet större slitage där det är blött och mjukt, men på många andra ställen, hävdar jag, mindre än vandring
Jag tycker att Lida är ett föredöme för svenskt naturliv, alla får plats där, där samsas löpare, skogsmullar, skidåkare, utförsåkare, skridskoåkare, fågelskådare, badare, orienterare, vattenskidåkare, golfare, grillare, mtbcyklister, crosscyklister, fiskare.... Etc etc... Det är t o m cykelskyltar (det är alltså tillåtet) uppsatt bredvid löpspårcentralen. Ett skönt bevis för att det finns lite tolerans kvar och att de allra flesta som gillar att vara i naturen, kan få vara det.
I den östra delen snitslar MTB-folket rakt genom skogen och kör på någon vecka upp helt nya stigar och i de sankare partierna är det rejäla diken sedan..
Imho, som säkert framgått så ser jag inte något större problem med att samsas på stigarna. De är redan "förstörda", och för att skydda känslig terräng från fot/hjulslitage så sätter man upp spänger...
Att cykla mtb "rakt igenom skogen" tror jag inte på, det är inte speciellt kul eller lätt, och dessutom så riskerar du skador, på både hoj och dig själv. Att köra upp stigar på nån vecka låter rätt så osannolikt.
Fö så har jag hört att de som ansvarar för Tyresta är öppna för idéer kring mtbslingor. Det är kanske detta arbete du stött på?
Min fråga gällde tips på fina leder.
Sörmlandsleden har många sträckor som är fina att cykla.
Södertälje - Mölnbo är en personlig favorit.
Hammarbybacken - Handen är en klassiker.
Handen - Sameslingan/Paradiset - Handen är riktigt rolig.
Handen - Östertälje(?) har jag för mig är skoj också......]
Sörmlandsleden har många sträckor som är fina att cykla.
Södertälje - Mölnbo är en personlig favorit.
Hammarbybacken - Handen är en klassiker.
Handen - Sameslingan/Paradiset - Handen är riktigt rolig.
Handen - Östertälje(?) har jag för mig är skoj också...
I Sicklaskiftet och Hellasskogarna finns miltals med stigar i värdsklass.
Här finns fler och fler turer inlagda: Turtips
Lite film som delvis är filmad på Sörmlandsleden och i Hellas:
http://vimeo.com/38891950
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Varför svarar ingen... | Mountainbike | 10 |