rollkajak

Har ni några tips på kul kajaker som är roliga att rolla?
Skaffade kajak i somras, alltså inte paddlat så länge - köpte en Prijon Seayak eftersom jag ville ha en säker kajak i början då jag paddlar en hel del ensam. Nu har jag bassängtränat en hel del och blivit såld på roll, vilket jag inte tycker är så lätt med min egen kajak som är hög i ryggen och undrar om ni har några tips på andra roliga kajaker som är lätta att rolla och manövrera. :)

Vill du ha en ren rollkajak så ska du ju göra som petmeu säger, bygga en. Kolla in Quajaq Sveriges hemsida, slår du in på den banan så kommer du ju inte nöja dig med något annat än en SOF "skräddad" efter precis dina mått.

Vill du ge dig ut i köpeträsket så har du ju Tahe Greenland och Seabirds nya Black Pearlinspirerade bygge. Sen har du ju ett helt knippe med "Brit Style" kajaker som också är lättrollade. Exempel på några tillverkare - det finns fler: NDK, Tiderace, PH, Valley, Rockpool m.fl. m.fl.

Bor du i Sthlm så kan du ju prova ett urval av dessa kajaker hos Nynäs Kajak, Svima, Kayak Event och Horisont Kajak

Tack för era svar!
Ska kolla in länkarna. Vågar nog inte ge mig på att bygga än egen...än
Måste nog prova lite olika kajaker för jag är lite orolig för att de är lite trånga - tjej=höfter. Hm.
Sen är ju många riktigt dyra :(
Annars var det Greenland jag först blev förälskad i - på utseendet alltså ;) Den har ju så vackra linjer!

Bor i Linköping så det är ju en bit för att kunna prova...men man kan ju förflytta sig :)

Polokajak

Om du enbart vill ha en kajak att leka i kan en polokajak eller äldre forsbåt vara riktigt roliga, de kan du få för ett billigt pris om du håller koll på när klubbarna rensar förråden.

Motala

Tack för era svar!
Ska kolla in länkarna. Vågar nog inte ge mig på att bygga än egen...än
Måste nog prova lite olika kajaker för jag är lite orolig för att de är lite trånga - tjej=höfter. Hm.
Sen är ju många riktigt dyra :(
Annars var det Greenland jag först blev förälskad i - på utseendet alltså ;) Den har ju så vackra linjer!

Bor i Linköping så det är ju en bit för att kunna prova...men man kan ju förflytta sig :)

Ring Vätternkajak i Motala och säg till honom att ha Greenland (och Greenland T för tjejhöfterna) hemma...

Ha det!!

Mats

Haha, ni är verkligen inne på samma spår som jag :)
Sten på Vätterkajak hade själv svårt att få plats i en Greenland så därför har jag inte ens testat (och han har ju smala höfter...), men funderar iaf på att testa en Greenland Touring - sen är jag iaf överbevisad o får överge min dröm. (vet inte om Sten har ngn hemma, men han säljer dem ju iaf.)

Forskajak är på gång förhoppningsvis!! Testade i måndags o det var riktigt roligt.

Men i vilket fall som helst vill jag ha en mer grönlandsmodell för teknik o lek, men som även går att paddla rakt fram med ;) (som var en aning svårt med forskajaken...).
Just nu lutar det åt en Seabird Sea Pearl, (men ska få till att testa den - stockholm kajak, verkar närmast)

De brittiska kajakerna är ju hopplöst dyra, så det blir inte ett alternativ.

//Madde

Roligt att paddla

Rolig att paddla är Trapper Adventure om man gämför med tahe greenland så känns det roligare på alla vis.Tahe Greenland är lite seg att paddla ser roligare ut än den är.Adventure kanske inte är lika snygg men funkar nog bra som rollkajak.
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/7MxQM6NE5Rc&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/7MxQM6NE5Rc&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Kyara - jag tycker nog ändå att du ska ta dig till Tranås och titta som jag tipsade om tidigare i tråden. Petrus har ett antal kajaker och du kan säkert få prova dem i bassäng.

Ah, nu börjar det likna nåt iaf.
Har provat en Skim idag med 43cm sittbrunn så jag behöver kanske inte vara så hemskt orolig för att inte komma i. Dags att åka runt att prova :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asper icke-rollkajak? Paddling allmänt 26

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg