rollkajak

Jag har hittat några trådar där Sea Pearl nämns som ett alternativ. Men finns det någon som testat den och kan säga något mer om den?

Jag testade både Sea Pearl och Black Pearl (small, plywoodversionen från Petrus kajak) - och med min kroppsstorlek (180 cm, skostorlek 43, 63 kg) är det överhuvudtaget inte samma kajak. Om man är stor, bred och tung kanske Sea Pearl och BP kan jämföras. Medan BP:n var det coolaste jag nånsin paddlat (jag jämför även med Anas Acuta, som jag dock också tyckte väldigt mycket om), den uppförde sig som en sportbil i kajakversion - var Sea Pearl mest en vanlig, normalrymlig och ganska trevlig turkajak. Ingen grönlandskänsla, om man inte har en väldigt vid definition av det begreppet.

Notera dock att jag är subjektiv, och att BP-jämförelsen bygger på min egen kroppsstorlek (liten).

Så, för att bli riktigt subjektiv: ska man skaffa en ny båt och vill man ha grönlandskänsla finns nog inget skäl alls att inte skaffa en BP. Det blir garanterat min nästa kajak. Grym känsla! (Oj, kom jag off topic nu? :-D)

Notera dock att jag är subjektiv, och att BP-jämförelsen bygger på min egen kroppsstorlek (liten).

:) Liten och liten.... mot mina 155cm låter det inte så liten...

Jag har svårt att bestämma mig hurdan kajak jag egentligen vill ha, det behöver nödvändigtvis inte vara en grönlandskajak, kan också vara en turkajak, men väldigt många jag provat känns alltför breda. Har testat endel olika modeller och av dem jag hittils testat har jag bäst gillat Zegul 530 och Tiderace x-plore S. Men blev lite intresserad av Sea Pearl då jag såg priset på den. (990 euro mot 1800e för zegul och 2800e för tiderrace, så det är en viss skillnad) Men jag har inte haft möjlighet att testa Sea Pearl, verkar som om närmaste plats för att testa här från södra Finland sett är Baltic kajak center i Tallinn...

Aha! Ja, med litenhet menade jag ju främst min vikt (typ 65 kg) som är för lite för att tynga ned de flesta "vanliga" kajaker tillräckligt. Med åren har jag kommit att tycka allt bättre om låga, små kajaker, som inte kräver onödigt mycket energi att få med sig när det blåser från fel håll. Är kajaken för stor ökar ansträngningen med flera hundra procent (känns det som) i blåsigt väder, och då försvinner den där lätta, graciösa känslan som fick mig att gilla paddling en gång i tiden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asper icke-rollkajak? Paddling allmänt 26

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg