strand; sa:Hej på er
Har förstått att många av er har haft mycket kontakt med djurlivet när ni har varit ute och lufsat i skog och natur. Ni har säkert många trevliga minnen från möte med olika djur. Några minns man säkert lite särskilt.
Vilket är ert roligaste minne, det behöver ju inte vara något ovanligt, stort och farligt eller sällsynt djur för att vara ett roligt minne.
Kan bidra med en tur för cirka två år sedan. Det var i januari vid en sjö som heter Yddingesjön i Skåne. Jag satt och fikade på en stor sten vid strandkanten efter en heldag i skogen. Medan jag dricker mitt medhavda kaffe ser jag ett litet huvud som sticker ut ur buskarna för att sen dra sig tillbaka. Detta upprepade sig ett par gånger. Trodde först att det var en katt från någon gård i närheten, när en iller plötsligt skuttar fram framför mig. Den tar ett varv runt stenen jag sitter på innan den skuttar ut på isen på sjön. Där uppför den allehanda akrobatkonster på isflaken endast ett par meter ifrån mig i cirka fem minuters tid. Jag hade kameran med mig men glömde helt bort att ta fram den.
En annan intressant sak var när jag ihop med en kamrat kom gående längs en bred skogsstig i närheten av Häckeberga och får se en till synes skadad koltrast. Den far som en galning fram och tillbaks med vingarna utsträckta tvärs över stigen. Med jämna mellanrum ser den sig om, som om den den vill ha koll på att vi följer efter den. När detta har pågått efter cirka 50 meter, rusar den plötsligt in i en buske och bli sittande där tills vi har gått förbi. Efter ett liten bit vänder vi oss om och får se fåglen till synes frisk, flyga upp i ett bo fullt av skrikande små fågelungar. Som den hade lurat oss.
Vad vore skogen utan våra vänner djuren
/göran
Har campat vid yddingsjön.. fint där! slog upp mitt tält där dom brukar ha hästar! Har du varit vid fjällfotasjön?