CEN; sa:
...Inställningen att plurr är värda risken, eftersom risken inte är särskilt stor, är dels självbedrägeri, dels en del av själva problemet med bristande säkerhetstänkande.
Nu övertolkar du vad jag skrev väldigt mycket, och jag förstår ärligt talat inte var biten om värda risken kom ifrån. Mitt inlägg säger inget om någon proportion mellan risk och behållning. Den diskussionen bör du ta med nyisjägarna och iskantsåkarna istället.
Personligen tycker jag att resonemanget att en grupp har "råd" med att någon /några åker genom isen om övriga befinner sig på trygg is är fullständigt vansinnigt.
Varför då? det är ju så vi principiellt hanterar en mängd potentiellt farliga situationer: aktivitet A är farlig, men om vi samtidigt vidtar åtgärd B och kontrollerar förutsättning C så begränsar vi risken till en acceptabel nivå.
Vi gör det för för bilåkning, svampplockning - och skridsko. Allt som är kvar är att diskutera nivåer.
Enligt sista sammanställningen jag läste så dominerades plurren av genomtrampningar och upp-till- midjan dopp, vilket faktiskt inte är så mycket att bli förskräckt över. Antalet utdragna helkroppsdopp är väldigt lågt.
Slutsatsen att enstaka plurr på i övrigt bärig is, med utrustning och sällskap är mera obehagligt än farligt är inte särskilt kontroversiell. (även om det alltid finns ytterligare risker i att slå sig på iskanten och liknande).
VARJE plurr är potentiellt farligt,
Visst är varje plurr farligare än att bli kvar ovanpå isen, men det säger inte så mycket om var risknivån egentligen ligger.
det går ALDRIG att med 100% säkerhet veta att just den här isen håller
Och vad blir det egentligen kvar om vi begär 100% säkerhet? Det mesta vi gör utgår ju ändå från bedömningar. Cykla? Det går ju bort om man avser samsas med övriga trafikanter. Även om jag är 100% säker i sadeln så har jag ju ingen garanti för deras beteende. Paddla kajak? funkar inte det heller av likartade orsaker. Det KAN komma en motorbåt från bakom nästa kobbe med hög fart och dåligt omdöme. osv osv
Min allvarligaste skridskoskada hittills fick jag på Östermalms IP...
Men det är just den här osäkerheten som gör att jag föreslår att man kanske skall tänka på "räddningsbar" såväl som "åkbar" is, där den första bedömningen skall vara betydligt mer konservativ än den andra.
Enstaka individer KAN plurra UTAN att risknivån rusar i höjden, OM det sker inom kastlinas räckhåll från bärig is och att man har tillgång till hjälpande kamrater på isen.
Inom klättring så använder man ett likartat tänkande, mellansäkringar bör naturligtvis helst hålla,(=isen skall helst hålla) men är man en bit upp när man faller så är inte en brusten mellansäkring direkt entydigt med katastrof(=enstaka plurr kan hanteras). Standplatsen(=is bärig nog för räddning) däremot skall man aldrig kompromissa med, utan där är kraven på pålitlighet betydligt högre ställda.