Mej gör det förbannad. Mest allt: både för och emot är åt helvete enligt mig. Vill också poängtera att jag är i princip emot skoteråkning trots att jag kör min Lynx 100 mil om året.
Bosse
Bosse
pack; sa:Citat taget från edgeflyfishing.com
"Statens vatten ovan odlingsgränsen" , det är nämligen så att 33% går till samebyn . 33% går till samefond och slutligen 33% går till Lst (Trycka fiskekort , bilagor , tillsyn , fiskevård osv)
Rungá; sa:Nu laddar jägarna om med en lång artikel i NSD till att börja med. De samlar argument och fakta och återkommer.
Svenska Jägareförbundet linje är klar.
"- Vi är i Sverige, på statens marker, på svenskt territorium. Vem är ägare? Jo, Sverige. Jakträtten följer generellt med markägarna. Svenska medborgare har därmed jakträtt. Sedan kommer EU och säger att jakten är en tjänst! Det är bullshit, säger Ove Wikorin"
Nu vet jag inte om det stämmer. Det är regeringen som gett efter för turistföretagens krav och påstår att fjälljakten är en tjänst.
Artikeln är lång och har mycket iformation. Nu är ärendet på Jordbruksverkets bord. Efter det skall ärendet till länsstyrelserna sedan kommer rennäringsdelegationen i Norrbotten att ta upp frågan i slutet av april. Först då kommer de nya reglerna. Men förvänta er inta att någon kommer att vila på hanen.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stugor ute i fjällen norr om Kiruna | Jakt | 3 | ||
Samebyar i Arjeplog i nytt projekt om upplåtelsen av jakt och fiske i fjällen. | Jakt | 1 | ||
Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. | Jakt | 0 | ||
Signalskott i fjällen? | Jakt | 7 |