Igår var jag ute på en liten tur i kajaken och passerade då bland annat Göteborgs hamninlopp (Brännö-Hjuvik t/r). Det är som förstås en ganska trafikerad bit vatten med bland annat trafik av riktiga bjässar till lastfartyg, oljetankers och passagerarfärjor. Bjässarna trängs i två farleder, en sydlig som stryker precis norr om Rivö-Brännö-Galterö och en nordlig strax söder om Hisingen.
Att passera var inte så knivigt som jag hade oroat mig för, bortsett från det helt oväntade problemet med krabb sjö där älvens ström möter vågor som blåst upp väster ifrån (borde jag kanske listat ut innan, men det gjorde jag inte).
Till saken; varför drar inte dessa jättefartyg upp mer bog- och häckvåg? Jag upplever att en stor fritidsbåt drar upp betydligt mer och besvärligare vågor, även i samma hastighet som bjässarna. Som det nu var låg jag och lurpassade precis bredvid farleden och såg en jättetanker passera på högst 80-100 meter i god fart utan att jag besvärades av några nämnvärda svallvågor.
Kalle E
Att passera var inte så knivigt som jag hade oroat mig för, bortsett från det helt oväntade problemet med krabb sjö där älvens ström möter vågor som blåst upp väster ifrån (borde jag kanske listat ut innan, men det gjorde jag inte).
Till saken; varför drar inte dessa jättefartyg upp mer bog- och häckvåg? Jag upplever att en stor fritidsbåt drar upp betydligt mer och besvärligare vågor, även i samma hastighet som bjässarna. Som det nu var låg jag och lurpassade precis bredvid farleden och såg en jättetanker passera på högst 80-100 meter i god fart utan att jag besvärades av några nämnvärda svallvågor.
Kalle E