Riktiga bjässar

Re: Re: Myter och missuppfattningar

kanotisten; sa:
I detta fallet fattar jag inte heller nedanstående inlägg. Var finns den "felaktiga" fördommen??

hassex; sa:
Jag tycker det är rätt kul att läsa om olika myter och missuppfattningar. Här är en bra sida

http://www.physto.se/~vetfolk/index.html

Kolla deras länksamling

http://home.swipnet.se/fel/main/skronermyter/

en till sida.

Hans Friedel

Myten är förstås att ett deplacement fartyg bara kan gå så fort som den är lång eller(fart/längdförhållande på ungefär 4,4 om man räknar med meter och km/t, 1,34 med fot och knop). Denna myt är otroligt seglivad. Men läs gärna den engelska länken som jag länkade till i mitt översta inlägg han förklarar det mycket bättre än jag.

Hans Friedel

Myter, missuppfattningar - och att läsa innantill...

hassex; sa:
Myten är förstås att ett deplacement fartyg bara kan gå så fort som den är lång eller(fart/längdförhållande på ungefär 4,4 om man räknar med meter och km/t, 1,34 med fot och knop). Denna myt är otroligt seglivad.
Hans Friedel

Visst, men att just det är omöjligt är det å andra sidan ingen som påstått, heller, bara att vid högre farter går den mesta energin åt till att riva upp sjö i stället för framdrivning - vilket för övrigt var vad det ursprungliga inlägget gällde.

Om du läser inlägget från Björn Thomasson (som i egenskap av konstruktör och byggare av ett antal båtar, kanoter och kajaker känner _väl_ till det här både praktiskt och teoretiskt) med rubriken "Den relativa farten" så ser du att han också uttrycker sig lite mer nyanserat. Han påpekar ju att det i praktiken är mer komplicerat än denna enkla formel. (Läs gärna hans länk, också.)

Man ska, precis som du säger, inte tro på allt man läser på internet - men även på internet är det bra att läsa innantill och se vad det faktiskt står... ;-)

LC

"Upp flyga orden, tanken stilla står.
Ord utan tanke aldrig himlen når."
- William Shakespeare

Hans Friedel

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg