Reverso i självlåsande läge direkt i selen?

Kant?

Ger detta då inga problem med att repet till andremannen går över kanter, i sprickor etc. Säkrar du i selen, eller inknytningsöglan så har du viss kontroll över detta. Men å andra sidan, det blir dina ben som får ta draget. Jag tycker dock att det i många fall kan vara värt det.

Tycker att det brukar gå att placera sig så att man inte behöver kämpa emot med benen. Genom att placera sig så att standplatsen är i fullt sträckt läge från början. Och eventuellt att sitta ner beroende på vad som blir mest bekvämt. då brukar man kunna få draget direkt i standen. Semidirket kraftöverföring brukar det väl kallas i böckerna. Ka

Men det är klart har man en bomberstand och man tror att andremannen kommer att hänga en massa kan det ju vara skönt att köra bromsen direkt i standen eller om man inte har en lämplig broms för det att dra repet upp till stand och sen till bromsen.

Sen kan man argumentera att standen alltid ska vara bomber och det är jag ening i men kan ju hamnasitationer där man hamnar vi två rostiga bultar och inget annat att sätta in.

"En bra anledning som jag kan tänka mig är att man kan hamna i ett "låst läge" om andremannen inte tar sig upp. Man kanske inte har grejer för att ta sig ur systemet och man klarar inte av att sänka ner andremannen igen"

Kolla på Petzl.com. Technique-Mountaineering-Rescue.

Det är inte direkt svårt att ta sej ur ett "låst" läge i reverson. Har man bara en slinga till hands verkar det gå bra. Har inte prövat detta med min reverso. Men tillverkaren lägger ju förhoppningsvis inte ut användar instruktioner som fungerar dåligt eller inte alls. Ska se om det fungerar.

PerHenrik; sa:
"En bra anledning som jag kan tänka mig är att man kan hamna i ett "låst läge" om andremannen inte tar sig upp. Man kanske inte har grejer för att ta sig ur systemet och man klarar inte av att sänka ner andremannen igen"

Kolla på Petzl.com. Technique-Mountaineering-Rescue.

Det är inte direkt svårt att ta sej ur ett "låst" läge i reverson. Har man bara en slinga till hands verkar det gå bra. Har inte prövat detta med min reverso. Men tillverkaren lägger ju förhoppningsvis inte ut användar instruktioner som fungerar dåligt eller inte alls. Ska se om det fungerar.

Är det "gaspedalen"??? Som de menar, den är lite bökig att få till och det känns lite obehagligt som andre man när man gör den. Kom ihåg att backa upp med att knyta av repet till standen, alltså lite inte bara på prusiken....

/Gustaf

Re: Kant?

brandmansmicke; sa:
Ger detta då inga problem med att repet till andremannen går över kanter, i sprickor etc. Säkrar du i selen, eller inknytningsöglan så har du viss kontroll över detta. Men å andra sidan, det blir dina ben som får ta draget. Jag tycker dock att det i många fall kan vara värt det.

Om man vill ha punkten som man sätter reverson i närmare kanten, men ändå vill använda ett träd som står t.ex. 5 m in, så brukar jag göra på följande vis:

Gå runt trädet med repet och fram till kanten. Dra sedan upp ca 2 m rep ytterligare, runt trädet, så att du har slacket framme vid dig. Ta tag i båda repen, lägg dem dubbelt och knyt en överhandsknut (med fyra rep som går "ut ur knuten"). Du har nu en punkt att sätta reverson i framme vid kanten, och är också säkrad själv. Behöver du escapa systemet går det på ett nafs.

Inte helt lätt att beskriva i text, men ni fattar nog resonemanget. Om man inte vill lägga sitt rep runt trädet, så kan man såklart sätta en slinga där.

Stand

Kanske lite off-topic men den här articeln gillar jag:
http://climbing.com/techtips/trad/tttrad230/

Kör själv autolåsande i selen väldigt ofta och tycker det funkar jäkligt bra. Att som i artikeln sen byta Reverso vid varje standplats är hur guld som helst, snabbade nog upp oss en timme på de längsta turerna under sommaren.

Problemet med att hela tiden förlänga, fixa, ordna med jämnviktning och så för att kunna autolåsa i en bunkt annan sig själv är självklart tid. 5 minuter extra på en 10 replängder lång led blir 50 minuter.

Re: Stand

utomjording; sa:
Kanske lite off-topic men den här articeln gillar jag:
http://climbing.com/techtips/trad/tttrad230/

Kör själv autolåsande i selen väldigt ofta och tycker det funkar jäkligt bra. Att som i artikeln sen byta Reverso vid varje standplats är hur guld som helst, snabbade nog upp oss en timme på de längsta turerna under sommaren.

Problemet med att hela tiden förlänga, fixa, ordna med jämnviktning och så för att kunna autolåsa i en bunkt annan sig själv är självklart tid. 5 minuter extra på en 10 replängder lång led blir 50 minuter.

Varför tar det längre tid? Menar du att du inte förlänger, fixar och ordnar med jämnviktning i din standplats i andra fall???

Re: Re: Stand

Skumberg; sa:
utomjording; sa:

Varför tar det längre tid? Menar du att du inte förlänger, fixar och ordnar med jämnviktning i din standplats i andra fall???

Jodå, jodå, jag jämviktar. Men eftersom man på längre turer använder dubbelrep så slänger man bara in två kilar och gör sen dubbelt halvslag med rött rep i ena och med blått rep i andra och så vips har man en viktad stand. Med sin egen inknytningsslinga som starkaste punkt. Och så säkrar man från den.

Varför det tar längre tid? Tja, inte vet jag. Men att dra upp lite rep och göra dubbelt halvslag går iaf fortare för mig än att ta fram en lång slinga och sen en till och så knyta av, belasta, hmm, ser det här bra ut? knyta om, belasta och så vidare.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg