Retrobulta Direkta Palmsöndagsleden, Häggsta?

Bob, det är ganska enkelt att formulera retoriska frågor och slänga ut dessa till höger och vänster.

Men det är nog snarare svar än frågor som saknas, och det är också ganska självklart att vad som än sker eller inte sker, så kommer många att vara missnöjda.

Kom med lite svar istället för frågor!
Det är väl i och för sig så att dessa svar kommer att ifrågasättas med både sarkasmer och retoriska nya frågor - men jag tror det är nyttigt för var och en att formulera vad man själv tycker. Kanske är det så att man upptäcker att det är svårt att formulera sina ultimata och långsiktiga önskemål, där man helst också försöker föreställa sig att det finns någon förankring i klätterkretsar?
Kanske leder det i sin tur till en lite mindre hetsig uppfattning om vad som INTE är rätt.

Klippan i Flemingsberg med ett par sportleder, nån tradled och några bolderproblem kommer troligen att jämnas med marken för vägbygge. Det ger ett viss perspektiv på hur vi klättrare har lätt för att snöa in på finetuning, och kanske ibland även bli lite fartblinda.

Så få höra nu exakt hur du skulle vilja ha det!

Ok, du får ett svar

Det är bra att man på förhand tar upp specifika leder. Det uppskattar jag. Men, det finns också ett problem med att ta upp led för led. Det är att när man har "visat" att leden som man vill ha retrobultad är "livsfarlig och fått igenom bultning då tar man nästa och nästa och nästa, och tillslut hamnar riktigt, riktigt fel.

Jag anser också att diskussionen visar att det finns ett så pass stort motstånd gällande Direkta Palmsöndagen att man inte skall gå vidare med det.

Jag tycker inte att det är ett stort motstånd, det är ett litet men aggressivt motstånd.

Frågan är om man överhuvudtaget kan nå någon form av konsensus?

Vad säger till exempel ni om följande:

Jag tycker att det alltid borde vara ok att byta ut gamla rostiga pitonger mot borrbultar. Det borde göra lederna mera lika tiden när det var nya fräscha pitonger.

Självklart behöver man inte sätta i någon borrbult om det istället går att säkra naturligt. Men gör man det inte så ändrar man ju ofelbart ledens karaktär.

Senast ändrad:
Men där håller jag inte med.

En bultad femmaled ska kunna ledas säkert av en femmaklättrare, ja.
Men det vore faktiskt fattigt om vi retrobultade för många skräckleder. "Farliga" leder är en del av (trad)klättringen, oavsett om alla gillar det eller inte.
Och nej, att sola en bultad led är inte samma sak som att ge sig på en bristfälligt säkrad led. Det är skillnaden mellan att acceptera en risk och att medvetet söka den.

Visst kan man vilja ha fler sportleder, men då är det synd att ta av just etablerade tradleder (med goda topprepsmöjligheter) för den sakens skull.

Kan man kalla leden i fråga för tradled? Jag är inte insatt i vad som krävs för att en led ska kallas tradled.

Är det trad om jag slår in nya pitonger och använder dem?

Silvin: Jag tycker du har bra poäng.

Bob: omröstning kring varje led som folk funderar på att bulta som gäller då?

Bob: omröstning kring varje led som folk funderar på att bulta som gäller då?

Låter inte som en speciellt rättvis metod.

Det är väl bättre om beståndet av leder någorlunda motsvarar hur klättrare är fördelade mellan olika uppfattningar.

Annars blir det ju så att om det vid en tidpunkt är så att bultförespråkare är i majoritet, och röstar om led för led, så blir ju samtliga leder sportleder, och inte bara vid det tillfället, utan sannolikt för alltid.

Egentligen gäller förstås samma sak om det är så de som förespråkar naturliga säkringar är i majoritet - då skulle det därmed inte finnas en sportled för de andra - även om de vore 49%.

Nu tror jag (vilket även denna tråd visar) att det handlar om mer än att man kan dela in alla klättrare i bara sportklättrare och tradklättrare. Jag klättrar själv mest trad, men har både bultat nyturer, och bytt bultar på befintliga sportleder. Jag har ju dessutom medverkat till "retrobultning".
Min person är inte så intressant, men känner ju många med en inställning som också är för både sport och trad, och mix för den delen.

Jag tror inte omröstningar är vägen att gå - dels speglar de ju bara en ögonblicksbild, dels är det ju omöjligt att få en representativ bild att hela kollektivet genom en omröstning på en websida eller liknande. En lyhörd bultkommitté i resp klubb, som både försöker tolka den aktuella, lokala inställniingen samt försöker ha nåt slags helikopterperspektiv både geografiskt och i tiden kanske är det bästa?

jag undrar om inte graderingssystemet spelar in här.

palmsöndagsleden är "femma" och ska då kunna klättras av femmaklättrare?

men vad skulle den ha för grad om man använde engelska beteckningar, 5 XYZ (indikation på konsekvens, som jag inte behärskar), väl?

det skulle ge en helt annan uppfattning av ledens karaktär än bara den enkla siffran, och som man (förhoppningsvis) skulle beakta om man funderade på att bulta den.

det blir litet mer flerdimensionellt då.

Jag tycker inte att det är ett stort motstånd, det är ett litet men aggressivt motstånd.

Frågan är om man överhuvudtaget kan nå någon form av konsensus?

Vad säger till exempel ni om följande:

Jag tycker att det alltid borde vara ok att byta ut gamla rostiga pitonger mot borrbultar. Det borde göra lederna mera lika tiden när det var nya fräscha pitonger.

Självklart behöver man inte sätta i någon borrbult om det istället går att säkra naturligt. Men gör man det inte så ändrar man ju ofelbart ledens karaktär.

Varför upprepa äldre generationers misstag genom att byta ut slagbultar mot borrbultar?
Känner man att leden blir för seriös kan man alltid topprepa.

Varför upprepa äldre generationers misstag genom att byta ut slagbultar mot borrbultar?

Svaret är tvådelat. Pitongerna ska tas bort för att de är farliga och ger en falsk trygghet. Borrbultarna sätter man dit av historiska skäl. Misstag eller inte, det var så leden klättrades en gång i tiden.

Kan man kalla leden i fråga för tradled? Jag är inte insatt i vad som krävs för att en led ska kallas tradled.

Det finns många definitioner på vad som är trad, men om du frågar mig så är det ungefär så här:

Sportklättring handlar om att fokusera på rörelsen och den fysiska svårigheten. Genom att placera borrbultar eller för den delen klättra på topprep kan du som klättrare utmana din tekniska förmåga utan att riskera allvarliga skador om du misslyckas.

Tradklättring handlar om att klättra mer på bergets villkor. Det kräver att du gör en egen bedömning av säkringsmöjligheterna på leden och anpassar dig därefter. Det innebär framför allt att ha omdöme nog att avstå ibland. Just därför är det viktigt för tradklättringen att de farliga lederna (i olika svårighetsgrader) finns kvar. Vi behöver leder att avstå från. Om bara de välsäkrade tradlederna finns kvar har vi avskaffat just kravet på att göra en egen bedömning.

Pitonger... ja det kan finnas pitonger på gamla tradleder. Skillnaden mellan pitonger och borrbultar är att du normalt, redan på marken, kan förvänta dig att en borrbult är säker, medan du aldrig kan lita på en pitong utan att granska den individuellt.
Sitter det alltså en borrbult kan klättraren tänka "Två move till, sen klipper jag bulten och kan andas ut" Med en pitong måste man tänka "Två move till pitongen, men jag måste ha marginal nog att se om den ser ok ut och få i en annan säkring, vända eller gå på om den känns suspekt."

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg