Vad menar du?
Tala om för mig hur många bultar och hur tätt de skall sitta, enligt din mening. Vilken nivå vill du ta ner den till?
Jag kan hålla med om att man kan bulta olika tätt, och uppnå olika stadier av trygghet på det sättet.
Men om vi nu tar den aktuella leden så är det väl så att i dagsläget* så handlar det inte om att man får acceptera blåmärken eller frakturer om man nu faller. De är snarare så att om man faller gör man inte ett besvärligt hyllfall med lite otur - man ramlar nog snarare i backen med påtaglig potential att dö.
Det som krävs "nivåmässigt" av klättraren är alltså att han klättrar leden med så mycket överkapaciet att han klarar att grepp eller steg lossnar, han klarar det mesta helt enkelt p g a han inte är femmaklättrare utan snarare sjuaklättrare eller nåt annat som gör honom förvissad om att han inte kommer att falla alls. Ett i mina ögon rätt dåligt resonemang.
Så jag vet inte om det är rätt att tala om att man ska plocka ned leden till nån en nivå rent svårighetsmässigt, utan helt enkelt om man ska bulta så att det går att överleva fall. Sen kan man ju för all del ha olika syn på vad man överlever, vilka skador och blessyrer som ändå är acceptabla vid fall osv.
Så jag kontrar med en motfråga Bob, finns det nån bultning - t ex med visst bultavstånd - som i dina ögon är acceptabelt?
Min syn är nog att en femmaled ska kunna ledas av en femmaklättrare, det ska helt enkelt vara tänkbart med fall på en led - vilket är mer sannolikt för nån som klättrare i närheten av sin maxnivå. Sen kan jag nog tycka att det kan vara lite avstånd mellan bultarna, så ett fall ändå är tämligen ovälkommet. Alla leder måste inte vara bultade så att man kan sätta sig i bulten om det känns lite hårt med movet man håller på med.
Det finns för övrigt leder som ligger på gränsen av min förmåga, där jag glatt prövar, resp andra där jag hellre avstår, just med hänsyn till dåliga säkringar (eller ev väldigt glest med bultar).
*om vi nu utgår från att det är riktigt uselt med placeringar utöver pitongerna