Har läst lite på forumet förut men aldrig skrivit något så detta blir mitt första inlägg.
Jag tycker att de flesta i tråden kraftigt överdriver riskerna med att paddla i ytterskärgården. Jag har varit mycket i skärgården och både fiskat från motorbåt och spenderat minst 30 nätter totalt på kajakturer i ytterskärgården. Jag upplever Stockholms skärgård som en väldigt säker plats under sommaren när vattnet inte är svinkallt. Jag har varit med om att det har blåst upp till storm fort och om det är vår/senhöst, jag är ute och fiskar med motorbåt och inte har utrustning för övernattning är det såklart inte roligt.
I kajaken har jag däremot aldrig tyckt att det är obehagligt. Konsekvenserna av en plötslig och oförutsedd storm när man paddlar kajak med tält i skärgården är inte värre än att man kanske får en tråkig tältplats och eventuellt måste lägga om sin rutt för att man inte kom så långt som planerat. Det finns öar överallt att landstiga på om vädret slår om plötsligt. Oftast är du max tio minuter från en bra tältplats och två min från en dålig.
Om du ska korsa en fjärd kan det vara några kilometer på öppet vatten beroende på vägval. Titta sig omkring och om man är orolig kolla väderprognosen räcker gott och väl innan man paddlar över. Det går fort när det blir dåligt väder men det blåser inte upp så fort att det kommer som en chock på öppet vatten, det sker gradvis. Oavsett vilket håll det blåser åt så blåser du mot land på någon sida så om det skulle bli för tufft kan man alltid ge upp och segla i land.
Extrapaddel är rent trams och är enbart extra last. När ska paddeln gå sönder och inte gå att reparera tillfälligt? Extrapaddel har man om man paddlar en två veckors överlevnadsexpedition i nordnorge - inte när man fritidspaddlar två dagar i skärgården.
Flottör och pump är bra, mest som psykologiskt stöd om man ligger i vattnet och tycker det är läskigt. Då känns det bra att vara rätt utrustad och ha ett hjälpmedel för att komma upp när man har misslyckats utan.
Reparationskit i form av snabbhärdande epoxy och silvertejp är schysst om man paddlar glasfiber och tvingas gå i land på lite vassa ställen. Paddlar man plast, vilket jag rekommenderar i skärgården, kan man gå i land var som helst utan att behöva oroa sig.
Säkerhet är bra och det är bra att vara utrustad. Envar är ansvarig för sig själv och sin säkerhet i naturen. Man behöver dock inte vara paranoid. Du kommer dessutom känna dig patetisk när du paddlar förbi badande barn i en överlevnadsdräkt.
Största risken, som samtidigt är en viss säkerhet, är alla andra båtar. Främst Vaxholmsbåtarna som har svårt att stanna. Om man känner sig osäker på var båten ska åka är det klokt att titta efter markeringarna som märker ut farleden. Om man paddlar till markeringen kan man vara säker på att inte bli påkörd eftersom båten inte kommer köra på utan vid sidan av markeringen.
Tips: kolla upp var det ligger sopmajor, affärer och var man kan fylla på vattnet. Acceptera att ni kommer navigera fel. Skärgården är svår att navigera i då de flesta öar liknar varandra, det är svårt att bedöma formen på öarna från vattnet och öarna "smälter ihop" på långt håll. Rent allmänt är det både säkrare och roligare att "paddla på" och tälta på fina platser man hittar istället för att hålla en förutbestämd rutt.
Runmarö, Möja, Ingmarsö, Finnhamn och Stavsudda har schyssta kajaker och är alla bra platser att utgå från. På alla dessa platser kan man få två dagars fin paddling i lugn takt utan att korsa en enda fjärd.